ایران بر جایگاه نخست اثرگذاری علمی خاورمیانه تکیه زد

پایگاه اینترنتی SJR با انتشار تازه‌ترین رتبه‌بندی کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ ، اعلام کرده است که کشور ایران با ارائه ۵۴ هزار و ۳۸۸ مدرک علمی در صدر کشورهای خاورمیانه در زمینه اثرگذاری علمی قرار گرفته است. این پایگاه مدارک علمی قابل قبول کشور ایران را ۵۱ هزار و ۶۱۴ مدرک و تعداد استنادها […]

پایگاه اینترنتی SJR با انتشار تازه‌ترین رتبه‌بندی کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ ، اعلام کرده است که کشور ایران با ارائه ۵۴ هزار و ۳۸۸ مدرک علمی در صدر کشورهای خاورمیانه در زمینه اثرگذاری علمی قرار گرفته است.
این پایگاه مدارک علمی قابل قبول کشور ایران را ۵۱ هزار و ۶۱۴ مدرک و تعداد استنادها به ایران را ۲۸ هزار و ۸۱۳ استناد اعلام کرده است.
بر اساس گزارش این پایگاه، کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، مصر و امارات متحده عربی به ترتیب با ارائه ۴۲ هزار و ۴۰۵ ، ۲۰ هزار و ۶۴۴، ۲۰ هزار و ۳۹۱، ۱۸ هزار و ۳۰ و پنج هزار و ۹۱۴ مدرک علمی رتبه های دوم تا ششم را بعد از ایران به خود اختصاص دادند.
همچنین کشورهای عراق، قطر، اردن، لبنان و عمان به ترتیب با ارائه سه هزار و ۹۰۲، سه هزار و ۵۶۴، سه هزار و ۲۲۸، دو هزار و ۹۱۲ و یک هزار و ۶۶۷ مدرک علمی در رتبه های هفتم تا یازدهم قرار دارند.
بر اساس این گزارش رتبه های ۱۲ تا ۱۶ این رتبه‌بندی نیز متعلق به کشورها کویت، فلسطین، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب با ارائه یک هزار و ۵۸۰ ، ۷۴۰، ۵۰۳، ۴۵۱ و ۴۲۳ مدرک علمی است.
SJR یک پورتال عمومی شامل مجلات و شاخص های علمی کشور است که از اطلاعات موجود در پایگاه داده اسکوپوس گرفته شده است، از این شاخص ها می توان برای ارزیابی و آنالیز دامنه های علمی استفاده کرد./ایرنا