گزارش کیودو از تمایل نخست وزیر ژاپن برای سفر به تهران

کیودو نوشت که هدف از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران کمک به کاهش تنش ها در منطقه است. در همین حال خبرگزاری ژاپنی افزود که ‘دونالد ترامپ’ رییس جمهوری آمریکا قرار است فردا شنبه به توکیو سفر و با نخست وزیر ژاپن ملاقات کند. سفر آبه به ایران در صورتی که تحقق یابد، نخستین […]

کیودو نوشت که هدف از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران کمک به کاهش تنش ها در منطقه است.
در همین حال خبرگزاری ژاپنی افزود که ‘دونالد ترامپ’ رییس جمهوری آمریکا قرار است فردا شنبه به توکیو سفر و با نخست وزیر ژاپن ملاقات کند.
سفر آبه به ایران در صورتی که تحقق یابد، نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به تهران در چهار دهه گذشته خواهد بود.
در سال ۱۹۷۸ میلادی (۱۳۵۷ هجری شمسی) ‘تاکئو فوکودا’ نخست وزیر وقت ژاپن به ایران سفر کرده بود.
با توجه به اینکه ژاپن به طور سنتی دارای روابط دوستانه با ایران است آبه امیدوار است تهران را تشویق کند تا در برجام باقی بماند.
آبه در نشستی که هفته گذشته با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داشت از اختلاف میان ایالات متحده آمریکا و ایران ابراز نگرانی کرد.
یک سال بعد از آنکه ترامپ از «برجام» خارج شد و تحریم‌های ایران را دوباره اعمال کرد شورای عالی امنیت ایران با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران در چارچوب برجام خبر داد و به طرف های باقیمانده در برجام ۶۰ روز فرصت داد به تعهدات خود عمل کنند.
با اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، ژاپن از متحدان سنتی واشنگتن در منطقه در شرایط سختی گرفتار شده است این کشور به نفت ایران به شدت نیاز دارد اما ایالات متحده، معافیت هایی را که برای ژاپن و دیگر خریداران نفت ایران صادر کرده بود، لغو کرد.
ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به ژاپن است./ایرنا