کریمه کنگو، دغدغه‌ای برای نشت تلخی به محبوب ترین خوراکی ها

بی هیچ استنادی به یافته های تحقیقی می توان گفت گوشت قرمز در زمره مجبوبترین اقلام خوراکی در بین بیشتر افراد از هر سن و جنس، طبقه و سطح فرهنگی و اجتماعی قرار دارد مطلوبیتی که چند سالی است که تحت تاثیر تهدید تب تند کریمه کنگو طعم مبهم این کالای پروتئینی را با رگه […]

بی هیچ استنادی به یافته های تحقیقی می توان گفت گوشت قرمز در زمره مجبوبترین اقلام خوراکی در بین بیشتر افراد از هر سن و جنس، طبقه و سطح فرهنگی و اجتماعی قرار دارد مطلوبیتی که چند سالی است که تحت تاثیر تهدید تب تند کریمه کنگو طعم مبهم این کالای پروتئینی را با رگه های تلخی و دغدغه همراه کرده است.

رگه های تلخی تب کریمه اگرچه کام همه افراد را تلخ از احتمالات منفی کرده است اما در ایلام که هم تولید کننده گوشت دام و هم مصرف کننده جدی ان هستند تلخ‌تر و بدتر حس می‌شود و این در حالی است که این استان تاکنون پاک از نفوذ کنه و کنگو بوده و مباحث مطروحه و مرتبط با ان رویکردی پیشگیرانه دارد.

به گزارش ایرنا، مجموع قرائن و اظهار نظرهای خبری و رسمی دراین خصوص دلالت بر نفی و نبود هیج ردی از بیماری مشترک تب کنگو کریمه در کوهساران و دشت‌های ایلام می‌کند به خصوص اینکه مدیرکل دامپزشکی استان ایلام به عنوان اصلی ترین منبع رسمی و دارای صلاحیت اظهار نظر در این خصوص اطمینان می‌دهد: تاکنون هیچ ردی یا گزارش موثقی از تب تند کریمه کنگو در ایلام ثبت نشده است.

با وجود اظهار اطمینان رسمی و صریح مقام تخصصی مبنی بر عاری بودن ایلام از تب کریمه اما حجم مخاطره انقدر بالا است که هیچ منبعی و مسئولی نمی‌تواند مردم را به رعایت موارد احتیاط ان هم از نوع جدی ان فرا نخواند که هر چند گوشت لذیذ و محبوب باشد کنگو کریمه نیز خوف بر انگیز است.

**بیماری ویروسی و خطرناک کریمه کنگو

***کریمه کنگو بیماری ویروسی خطرناکی است که باعث بروز خونریزی و زخم‌های شدید در بدن می‌شود این بیماری توسط گزش کنه‌های حامل ویروس این بیماری که در فصول گرم سال فعالیت دارد به انسان سرایت می‌کند.

سئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و فعالان عرصه دامپزشکی استان مرزی ایلام در هر فرصت آموزشی و خبری ضمن تاکید بر پاک بودن استان ایلام از تب کریمه کنگو، مردم را به رعایت احتیاط و موارد پیشگیرانه فرا می‌خواند که مرز نشینی عوارض و تبعاتی دارد که از جمله انها نفوذ و نشت بیماری‌های واگیر دار می‌تواند باشد.

***دام‌، دوار و اتراقگاه های دامداران ایلام پاک از کریمه کنگو هستند اما باز احتیاط دراین مورد بیشتر از همیشه شرط عقل است

رعایت بهداشت و اعمال موارد پیشگیرانه از هر بیماری و از جمله بدترین انها تب کنگو کریمه ضروری است و این پیشگیری برای استان دامپرور ایلام از مرتع و دوار سیاه عشایر کوچرو شروع و تا سفره احاد مردم ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام روز پنج شنبه در گفت‌وگویی خبری با تصریح بر اینکه تاکنون در استان ایلام چه امسال و چه سال‌های گذشته هیچ رد و موردی از تب کریمه کنگو مشاهده نشد؛ تصریح کرد: دام‌های عشایر و اتراقگاه دامداران استان ایلام از عاری تب کریمه کنگو هستند.

وهاب پیرانی در عین حال بر لزوم احتیاط و رعایت موارد پیشگیرانه تاکید کرده و هشدار می‌دهد که با فرا رسیدن روز و ماه و فصل گرم سال سبب افزایش حشره کنه به عنوان عامل شیوع برخی بیماری‌ها همچون تب کریمه کنگومی شود.

وی از مردم خواست: گوشت مورد استفاده خود را از اماکن مجاز تهیه کرده و به هیچ عنوان گوشت را از مراکز غیر مجاز و بین راهی خریداری نکنند.

وی با اشاره به لزوم مبارزه با حشرات به خصوص کنه در بین احشام و دام‌ها، افزود: سم‌های پودری که بر روی پوست احشام ریخته می‌شود، در کنترل حشرات ناقل مؤثر است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام به افرادی که با دام و گوشت در ارتباط هستند توصیه کرد: به هیچوجه کنه‌ها را با دست از روی بدن احشام جدا نکنند چرا که احتمال آلودگی به انواع بیماری‌های مشترک وجود دارد.

*موارد الزامی برای پیشگیری از احتمال پر مخاطره تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام اعتقاد دارد بیشترین موارد احتیاط و پیشگیری باید در برگیرنده اتراقگاه پرورش دهندگان دام و بعد ان واحدهای عرضه گوشت و به خصوص نحوه انتقال لاشه از سردخانه تا مراکز عرضه باشد.

پیرانی به لزوم سمپاشی جایگاه نگهداری دام توسط دامداران اشاره کرد و گفت: سمپاشی برای از بین بردن کنه ناقل بیماری سمپاشی و… ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بیان کرد: به افرادی که با دام و گوشت آن در ارتباط هستند توصیه می‌شود به هیچ وجه کنه‌ها را با دست از روی بدن احشام جدا نکنند چرا که احتمال آلودگی به انواع بیمارهای مشترک وجود دارد.

وی به لزوم مراقبت بهداشتی در بین کادر درمانی مراکز بیمارستانی اشاره کرد و تصریح کرد: کادر درمانی بیمارستان‌ها در صورت برخورد با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو، نباید به خون و فرآورده‌های خونی بیمار دست زده و مراقبت‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

***موارد مشکوک سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیماری ویروسی خطرناکی است که باعث بروز خونریزی و زخم‌های شدید در بدن می‌شود گفت: این بیماری توسط گزش کنه‌های حامل ویروس این بیماری که در فصول گرم سال فعالیت دارد به انسان سرایت می‌کند.

این مسؤول در پایان با تاکید بر اینکه سم پاشی بدن و جایگاه دام‌ها، مهمترین و نخستین گام برای پیشگیری از بروز این بیماری است خاطرنشان کرد: افراد در صورت مشاهده هرگونه بیماری پس از گزش کنه یا در صورت تماس با خون و ترشحات دامی و مصرف گوشت در سریع‌ترین زمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

****هشدار وزارت بهداشت برای پیشگیری از کنه و کنگو در این روزهای گرم

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تازگی نسبت به بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما هشدار داد.

دکتر محمد مهدی گویا در گفت وگویی خبری ضمن هشدار نسبت به بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما و تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال بیماری، از کاهش ۵۰ درصدی آمار ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو تا این مقطع زمانی در سال جاری و نسبت به سال گذشته، خبر داد.

**راه‌های انتقال و ابتلا تب کریمه کنگو

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان را از سه راه محتمل دانست و گفت: معمولاً کسانی به این بیماری دچار می‌شوند که با دام و حیوانات بیشتر سروکار دارند و کنه‌ای که منتقل کننده این بیماری به انسان است از بدن دام به بدن انسان منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: کسانی که در خانه دام نگهداری می‌کنند، افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، ساکنین مناطق روستایی که با دام ارتباط بیشتری دارند و… بیشتر در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند البته این بیماری در دام آلوده، علامت ظاهری ندارد.

گویا افزود: راه دوم انتقال بیماری، هنگام ذبح دام است اگر ذبح به شکل اصولی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها با حضور متخصصین مربوطه انجام شود، جای نگرانی برای انتقال این ویروس از گوشت دام ذبح شده وجود ندارد؛ چراکه گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در فضایی به نام پیش‌سرد نگهداری می‌شود که در همین مدت اگر ویروسی وجود داشته باشد از بین می‌رود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت راه سوم انتقال این بیماری را از طریق تماس با خون دام آلوده و یا ترشحات بدن دام آلوده دانست.

وی گفت: کسانی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند یا کسانی که خودشان اقدام به ذبح دام می‌کنند، ممکن است از طریق تماس با خون دام و یا سایر ترشحات بدن دام آلوده نیز به این بیماری مبتلا شوند.

این منبع مسئول با اشاره به وجود گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای پرستاران و پزشکان در مراکز درمانی به تب کنگو تصریح کرد: آنها در مواجهه با فرد بیماری که هنوز بیماری‌اش تشخیص داده نشده بود بدون پوشش مناسب و بی‌مهابا با خون و ترشحات بدن بیمار در ارتباط بودند که همین امر باعث انتقال بیماری به آنها شده بود.

**سرایت تب کریمه از طریق خوردن گوشت بعید است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت احتمال ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت را بسیار بعید دانست و افزود: از آنجایی که معمولاً گوشت، قبل از استفاده بسیار خوب پخته می‌شود و همچنین رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها، بسیار بعید است که فردی از طریق خوردن گوشت دچار این بیماری شود. البته ممکن است اگر از جگر خام یا گوشت درست پخته نشده آلوده، استفاده کند، به بیماری دچار شود.

کریمه کنگو (CCHF) چیست؟

تب خون‌ریزی دهنده‌ی ویروسی کریمه کنگو (CCHF)، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود. این بیماری در اصل مخصوص حیوانات است؛ طیف گوناگونی از حیوانات شامل حیوانات وحشی و اهلی مثل گوسفند، بز و گربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند. بیماری CCHF در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد شش ماه اول سال و در طول گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آید تشخیص به‌موقع این ویروس می‌توان فرد مبتلا را به‌طور کامل درمان کرد.

**نحوه همه گیری تب تند کریمه

اولین راه ابتلا به این ویروس، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه‌ی حیوان آلوده به ویروس است در روش دوم، فرد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ای آلوده‌ای می‌شود که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد؛ این روش در بین حیوانات اهلی و انسان‌ها شیوع بالایی دار. در روش سوم، ویروس از انسان به انسان منتقل خواهد شد؛ بنابراین فرد سالم با تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن فرد بیمار به این ویروس مبتلا می‌شود که سرایت آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی احتمال بالاتری دارد.

تاریخچه تب کنگو کریمه (این بخش برگرفته از چند متنئ اینترنتی است که سندی برای اظهارات مطروحه ذکر نکرده اند.)

در سال پایانی جنگ جهانی دوم، اولین شیوع تب خون‌ریزی دهنده‌ی ویروسی در منطقه‌ی کریمه‌ی اوکراین به وقوع پیوست بعدها و در سال ۱۹۵۶، در منطقه‌ی زئیر در کنگو ویروسی شایع شد که به‌عنوان ویروس کنگو معرفی می‌شود با بررسی‌های بیشتر، مشابهت‌های زیادی بین ویروس کنگو و ویروس کریمه یافتشد که در نهایت، بیماری ناشی از این ویروس به اسم «تب کریمه‌-کنگو» در جوامع پزشکی شناخته شد.

اولین مورد توصیف شده بیماری در منطقه کریمه در سال ۱۹۴۲ یعنی دو سال قبل از اپیدمی کریمه رخ داده است. در سال ۱۹۴۴ در خلال جنگ جهانی دوم بیماری در شبه جزیره کریمه شایع و باعث مرگ بیش از ۲۰۰ نفر از روستائیان و سربازان گردید.

بیماری و خصوصیات بالینی و نحوه ابتلا افراد، برای نخستین بار توسط شوماکوف روسی تشریح گردید. در سال ۱۹۴۶، ۷ مورد که ۵ مورد آن از طریق انتقال در بیمارستان بوده است در ترکمنستان گزارش شده است. در سال ۱۹۵۶ بیماری در منطقه کنگو (زئیر) شایع گردید و ویروس عامل بیماری از افراد مبتلا جداسازی شد و بعنوان ویروس کنگو نامگذاری گردید. در سال ۱۹۶۹ مشخص شد که عامل ایجادکننده تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در کنگو شناخته شده است و با ادغام نام دو محل یک نام واحد کریمه کنگو برای بیماری ویروسی بدست آمد.

باوجود اینکه روایت کریمه اوکراین و کنگو افریقا برای نام و منشا شناسایی این بیماریبا برخی اختلاف زمان‌ها ثبت رسمی شده است اما برخی منابع اعتقاد دارند که این بیماری ویروسی قرن‌ها پیش درایران شناخته شده بوده است.

گفته می‌شود این بیماری توسط جرجانی پزشک و دانشمند معروف ایرانی در کتاب گنجینه خوارزمشاه حدود سال ۱۱۱۰ میلادی بعنوان اولین سند مکتوب که به زبان فارسی نوشته شده به تفصیل توصیف شده است در این کتاب شرح یک بیماری خونریزی دهنده در تاجیکستان فعلی آمده است، علائم بیماری شامل خون درادرار، خونریزی از مقعد، استفراغ خونی، خلط خونی، خونریزی در حفره شکم و خونریزی از لثه‌ها بوده و ذکر شده است که بندپای کوچکی احتمالاً شپش یا کنه ناقل بیماری می‌باشد که بطور طبیعی انگل پرندگان است./ایرنا