۳۴ هکتار از عرصه های طبیعی ایلام دستخوش آتش شد

سرهنگ غلامرضا فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: از این مقدار آتش سوزی چهار فقره با وسعت ۶ هکتار در اراضی جنگلی صورت گرفت و سه مورد با ۲۸ هکتار در مراتع به وقوع پیوست. وی افزود: در این راستا نیز چهار فرد متخلف در شهرستان‌های ایوان و ملکشاهی […]

سرهنگ غلامرضا فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: از این مقدار آتش سوزی چهار فقره با وسعت ۶ هکتار در اراضی جنگلی صورت گرفت و سه مورد با ۲۸ هکتار در مراتع به وقوع پیوست.

وی افزود: در این راستا نیز چهار فرد متخلف در شهرستان‌های ایوان و ملکشاهی شناسایی و پرونده آنها برای بررسی بیشتر تحویل محاکم قضائی شده است.

فتحی یادآور شد: در بیشتر آتش سوزی‌های امسال ایجاد نوسان و اتصال در کابل‌های برق فشار قوی باعث وقوع آتش در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شد هرچند در برخی از آتش سوزی‌ها سهل انگاری عامل انسانی نیز دخیل بود.

وی گفت: از شرکت توزیع برق استان ایلام خواسته شده موضوع معضل نوسانات برق فشار قوی دکل‌های مستقر در اراضی جنگلی و مرتعی را هرچه زودتر بررسی و مرتفع کنند.

وی افزود: در ۱۴ نقطه حساس کانکس با چهار نفر نیروی شیفت ۲۴ ساعته مستقر شده که این افراد به وسایل و امکانات انفرادی مهارآتش نظیر دمنده، رات فایر، فلکس بک مجهز هستند.

فتحی اظهار داشت: طی انعقاد یک تفاهم نامه با امور عشایر استان ایلام برای هر کانکس یک تانکر آب استقرار یافته که آب این تانکرها را امور عشایر استان تأمین و تقبل کرده است.

وی در مورد تجهیزات نوین رصد عرصه‌های جنگلی هم گفت: یک دستگاه مودیس (گرماسنج) ماهواره‌ای در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نصب شده که این سنجنده به طور آن لاین دمای بیش از ۳۶ درجه سانتیگراد در محیط که مستعد آتش سوزی است را گزارش کرده و هشدار خطر آتش سوزی می‌دهد.

وی توضیح داد: این گرماسنج ماهواره‌ای محل دقیق حرارت بالا یا اتش سوزی واقع شده، وسعت (میزان کم یا زیاد بودن آتش) موقعیت جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا محل آتش سوزی را به طور دقیق در لحظه محاسبه و اعلام می‌کند.

وی افزود: همچنین یک دستگاه مانیتور پایش لحظه‌ای یگان‌های موتوری و خودرویی مجهز به جی پی اس نیز در مقر فرماندهی یگان حفاظت نصب است که این دستگاه به طور مداوم فعالیت گشت‌های یگان در عرصه‌های طبیعی را رصد و موقعیت یگان‌ها را اعلام می‌کند.

امسال با توجه به برنامه ریزی ها و اقدامات پیشگیرانه میزان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان ایلام نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیر داشت.

استان ایلام دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی است که از این مقدار ۶۶۰ هزار هکتار جنگل و ۱۱۰ هزار هکتار نیز مرتع تشکیل داده است./ایرنا