نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
گزارشها نشان میدهد ابهام و عدم قطعیت درخصوص اقتصاد جهانی ناشی از شیوع کرونا، تصمیمگیری درباره آینده را دشوار کرده است و حتی نمی توان گفت در چند ماه پیش رو اقتصاد جهان به کدامین سو حرکت خواهد کرد. صنعت خودروسازی در جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست به نحوی که حتی شرکتهای بزرگ […]
گزارشها نشان میدهد ابهام و عدم قطعیت درخصوص اقتصاد جهانی ناشی از شیوع کرونا، تصمیمگیری درباره آینده را دشوار کرده است و حتی نمی توان گفت در چند ماه پیش رو اقتصاد جهان به کدامین سو حرکت خواهد کرد. صنعت خودروسازی در جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست به نحوی که حتی شرکتهای بزرگ و مطرح جهانی که در چند ماه گذشته به سبب تعطیلی واحدهای صنعتی خود، با کاهش شدید تولید روبرو بوده اند مجبور شده اند به سبب رکود بیسابقه، شماری از کارکنان خود را تعدیل کنند. برخی دیگر از شرکتهای خودروساز نیز کوشیدند با تعطیلی خط تولید خودرو فعالیت خود را به سوی دیگری متمرکز کنند و به تدریج وارد عرصه مبارزه با این ویروس مهلک شدند و به تولید ماسک و دستگاه تنفسی روی آوردند. در شرایط کنونی، بسیاری تمایل دارند در زمینههای قابل اطمینان مانند طلا سرمایهگذاری کنند و دیگر به سراغ مبادله کالا نمیروند. در نتیجه بازارهای جهانی همزمان شاهد کاهش شدید تقاضا و هم کاهش شدید عرضه میشوند که این مساله گریبان صنعت خودروسازی جهان را نیز گرفته است. به نوشته متال بولتن، انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا در جدیدترین گزارش خود از رکود شدید در صنعت خودروسازی در قاره سبز خبر میدهد. پیشبینی شده است میزان تولید خودرو تا پایان ۲۰۲۰ در منطقه اتحادیه اروپا که یکی از بزرگترین تولیدکنندههای خودرو در جهان مانند آلمان را در خود جای داده است با کاهش ۲۵ درصدی روبرو شود. انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا همچنین میگوید به سبب بیماری کرونا میزان تقاضا برای ثبتنام و فروش خودروهای سواری در کشورهای اروپایی رو به کاهش است. در میان دیگر تولیدکنندگان خودرو در جهان، کشورهایی آمریکای لاتین مانند مکزیک، برزیل و آرژانتین نیز به سبب بیماری کرونا با بحران شدید روبرو شدهاند. گفتنی است میزان تولید خودرو در کشورهای مذکور در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه، کاهش ۸۴ تا ۹۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین بنابر پیشبینی تارنمای بی. سی. جی، میزان تولید در چین، آمریکا و اروپا نیز تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش ۱۴ تا ۲۲ درصدی را تجربه میکند. همچنین کرونا سبب شده است برخی از شرکتهای خودرسازی لوکس مانند جگوار- لندرور نیز به سبب کاهش شدید میزان فروش محصولات خود با بحران مالی روبرو شود و درنتیجه برای تامین بودجه خود از دولت انگلیس درخواست کرده است وامی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار در اختیار این شرکت قرار دهد. آسیا تایمز نیز پیشتر در گزارشی نوشته بود شرکت خودروسازی بی.ام. دابلیو آلمان که یکی از بزرگترین و محبوبترین خودروسازان در این کشور و جهان به شمار میرود، تصمیم گرفته به سبب بیماری کرونا نزدیک به ۶ هزار نفر را اخراج کند. به گفته مقامات گروه صنعتی بی.ام.دابیلو، اگر چه تعدیل نیروی کارکنان و پرسنل برای این شرکت بسیار سخت است اما به عنوان تنها گزینه پیشرو برای خروج از مشکلات مالی این شرکت برشمرده شده است. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از ضرر ۶.۲ میلیارد دلاری شرکت خودروساز نیسان ژاپن به سبب ریزش شدید تقاضا برای خرید محصولات این شرکت خبر داد که این مساله از ۱۰ سال پیش تاکنون در این شرکت خودروسازی بیسابقه بوده است. شرکت نیسان همچنین از کاهش ۲۰ درصدی تولید جهانی این شرکت خبر داده است و برای بازگشت به سودآوری درصدد تعطیل کردن یکی از کارخانههای خود در شهر بارسلونای اسپانیا است که سه هزار کارگر دارد.
تولید خودرو در ایران از دیگر سو، اگرچه تولید خودرو در اکثر کشورهای جهان به سبب شیوع بیماری کرونا در مدار ریزشی قرار گرفته و حتی فعالیت خودروسازان ایرانی را با محدودیتهایی مواجه کرده بود، اما بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از رونق این صنعت در کشور و تولید ۲۰۳ هزار و ۱۴۶ دستگاه خودرو از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو از ابتدای سال ۹۹ تا پایان خردادماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد را نشان میدهد. در این مدت، ایران خودرو ۹۶ هزار و ۴۹۰ دستگاه، سایپا ۷۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه و پارس خودرو ۲۷ هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو تولید کردند./ایرنا
این مطلب بدون برچسب می باشد.