بررسی کاستی های فرهنگی ایلام/مطالبه مردم و تاکید رییس جمهوری

فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به همراه شماری از همکاران خود امروز در قالب سفری سه روزه وارد استان ایلام شد و به عنوان تقدیس سفر و ماموریت در اولین برنامه از مجموعه پرتعداد برنامه های پبش بینی شده این سفر به زیارت مزار شهدای گمنام شهر ایلام شتافتند. سعید نمکی در خصوص […]

فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به همراه شماری از همکاران خود امروز در قالب سفری سه روزه وارد استان ایلام شد و به عنوان تقدیس سفر و ماموریت در اولین برنامه از مجموعه پرتعداد برنامه های پبش بینی شده این سفر به زیارت مزار شهدای گمنام شهر ایلام شتافتند.
سعید نمکی در خصوص هدف از برنامه حضور سه روزه در این استان مرزی تصریح کرد: بنا به تأکید ریاست محترم جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این سفر سه روزه مشکلات استان احصا و برای ارائه و اجرای راهکار حل آن‌ها تلاش می شود.
استان ایلام در منتهی الیه غربی کشور در جوار مرز عراق با مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی مواجه است که از جمله انها پایینی شاخص ها و سرانه های فرهنگی و اجتماعی است که نقش علت و معلولی در پدیداری اسیب های فردی و اجتماعی دارد.
تلاش هایی برای جبران و ترمیم این کاستی ها در سال های گذشته در قالب احداث مجموعه های فرهنگی و اجتماعی در استان اغاز شد که اکنون دیدن انها نیز به شکل طرح های نیمه تمام دل و ذهن را می خراشد.
به هر روی اکنون از فحوای برنامه های اولین روز حضور معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و همراهان وی در این استان می توان چنین برداشت کرد کهتکمیل طرح های نیمه تمام به عنوان اولین گام برای بهبود شاخص های فرهنگی و اجتماعی استان ایلام تعریف شده است.
دکتر نمکی در اولین روز سفر در نشست فرهنگی استان شرکت کرد بعد از آن از طرح های نیمه تمام سه شهرستان ایلام ، سیروان و چرداول بازدید کرد و چند و چون اجرای و علت و میزان تاخیر اجرایی انها را از برنامه زمانبندی بررسی و سوال کرد ؟
وی در جریان سفر به شهرستان های سیروان و چرداول شاید با دیدن عظمت در حال افول بلوط های هفتصد ساله منطقه بود که پیشنهاد کرد: مرکز تخصصی بلوط و بنه برای حفاظت از حیات گیاهی و جانوری استان راه‌اندازی شود.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به سیروان به روستای تاریخی سراب‌کلان رفت روستایی که همجواری ساکنان با قلعه نوشیروان موجبات مهاجرت انان رافراهم اورده است ، وی پای درد دل‌های اهالی این روستا نشست.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور به مردم این روستا قول داد که برای رفع موانع و حل مشکلات جابجایی اهالی از این روستا تلاش کند.
وی در گفت‌وگو با مردم با تأکید بر اینکه هدف از این سفر حل مشکلات آنان است، با چند نفر از دانش‌آموزان این روستا نیز گفت‌وگو کرد.
دکتر نمکی با تأکید بر این‌که مسئولان میراث فرهنگی باید زون اصلی این شهر را مشخص کنند، خواستار اقدام موثر تر برای رفع مشکلات مردم منطقه شد.
وی همچنین از تلاش های زرای و باغداری اهالی این شهرستان در لومار بازدید و بر نقش‌آفرینی و مشارکت بخش خصوصی در این عرصه تاکید کرد و گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند اعتبارات این بخش را فراهم کند.
نمکی سپس در جلسه‌ای مشترک که با حضور فرماندار و امام جمعه و مدیران شهرستان سیروان و تعدادی ازمدیران کل درخواست‌های مردم را از زبان مسئولان محلی شنید.
دکتر نمکی نیز در پاسخ به درخواست های مردم سیروان در خصوص تکمیل مسجد جامع، ساخت مجتمع فرهنگی و هنری، ایجاد مجتمع ورزشی، تأسیس دی‌کلینیک، تأسیس پایگاه فوریت‌های پزشکی جاده‌ای، کمک به تجهیز مرکز تسهیل زایمان، تحقق پمپاژ آب سیمره به دشت سیروان قول داد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از سیروان راهی چرداول شد و از بخش اورژانس بیمارستان امام علی(ع) سرابله، استخر دانش‌آموزی شهرستان، دریاچه‌ تفریحی، رفاهی و مجتمع فرهنگی هنری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این شهرستان بازدید کرد.
وی در این بازدیدها با تأکید بر اینکه هدف از این سفر کمک به تکمیل این زیرساخت‌هاست، ابراز امیدواری کرد شماری از این طرح‌ها با تخصیص اعتبار لازم در دهه‌ی فجر امسال و تعدادی نیز در سال آینده به بهره‌برداری برسد.
عیادت از بیماران بیمارستان امام علی (ع) و گفتگوی مفصل دکتر نمکی با پرستاران آنان از این بازدید بود.
معاون سازمان برنامه بودجه در شهرستان ایلام نیز از روند اجرای طرح نیمه تمام بیمارستان۳۶۱تختخوابی مرکز استان بازدید کرد طرحی که مردم امیدوارند با افتتاح ان بسیاری از کم و کسری های درمانی این استان رفع شود.
گفته می شود تکمیل و تجهیز بیمارستان ۳۶۱ تختخوابی ایلام که تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی یافته نیازمند یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
دکتر نمکی در این بازدید اظهار داشت : هفته آتی در تهران در رابطه با عملیات احداث و تکمیل این بیمارستان جلسه ای تشکیل خواهند داد تا بتوان در راستای تحقق نیازمندی های تکمیل این طرح با توجه به تغییرات قیمت‌ها در بازار تصمیم گیری کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همکاری و دلسوزی همگانی بتوان نیازمندی های تکمیل این طرح را تا پایان سال برآورده کنند تا در اوایل سال آینده این بیمارستان در مسیر خدمت دهی به مردم استان قرار گیرد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه همچنین عصر امروز جمعه در آیین کلنگ زنی دانشکده مامایی و پرستاری شهر ایلام شرکت کرد.
دکتر نمکی با اشاره به اهمیت این دانشکده در تربیت ماما و پرستار مورد نیاز استان و کشور راه اندازی این دانشکده را از اولویت های آموشی و بهداشت ودرمان استان ایلام ذکر کرد و برای کمک به ساخت سریع ان قول مساعد داد.
وی در کارگروه فرهنگی اجتماعی استان ایلام نیز گفت: بزرگترین مشکل برنامه‌های توسعه‌تدوین شده در ایران این است که در آنها به نقش انسان توسعه یافته و توسعه انسانی بی‌توجهی شده و صرفا در تمام این برنامه‌ها فقط اقتصاددانان را جمع کرده‌ایم و از آنان خواسته‌ایم تا به ما بگویند چقدر منابع داریم و چقدر زیرساخت می‌توانیم ایجاد کنیم.

**’ درویش خرسند و پولدار غمگین کم نداریم’
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از خطاهای ما این است که به جای پرداختن به بیماری‌های اجتماعی به نشانه‌ها پرداخته‌ایم، تصریح کرد: تنها فقر عامل مشکلات نیست و شاهد این مدعا این است که درویش خرسند و پولدار غمگین کم نداریم.
وی ادامه داد: گرفتار ذهن‌های بسته‌ای هستیم که همیشه به معلول‌ها می‌پردازند در حالی که باید سراغ علل رفت و آن را خشکاند و هدف این جلسه این است که از مدارس شروع کنیم و برای تحقق این هدف طرح نماد یعنی طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مدرسه محور طراحی شده است چون امروز بر خلاف گذشته فرزندان برای والدین تعیین تکلیف می‌کنند.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح در نقاط آسیب‌پذیر شروع شده و نتایج قابل توجهی نیز داشته است، گفت: این طرح به زودی در استان ایلام نیز اجرا خواهد شد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بر اجرای طرحی برای ارتقا بهداشت روان زنان در استان ایلام تاکید کرد و گفت: انتصاب مدیران زن در استان کار شایسته‌ای است که باید بازتاب این تصمیم مدیریتی را در خانواده‌ها نیز ببینیم.
نمکی گفت: در این طرح باید پیشگیری، درمان و بازتوانی دیده شود و نشاط و شادمانی زنان تامین شود چرا که زنان این سرزمین به دلایل مختلف فراموش شده‌اند و بنده نیز به اجرای این طرح کمک فکری و مالی ویژه‌ای خواهم کرد.

**انتقاد از فقدان نشاط آفرینی در بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما،
وی با انتقاد از فقدان نشاط آفرینی در بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما، گفت: سریال‌های تلویزیونی در ایران حول پزشک قانونی، دستبند، جنازه، زندان و … می‌گردد و انگار عده‌ای با نشاط جامعه مخالف‌اند، از طرف دیگر عده‌ای به نام ناکارآمد جلوه‌دادن دولت در حال پاشیدن بذر ناامیدی در جامعه هستند و در زمین نتانیاهو و ترامپ بازی می‌کنند.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه بر نشاط‌افزایی در نقاط مرزی تاکید کرد و ضمن قدردانی از نیروهای نظامی و انتظامی گفت: اگر در نقاط مرزی صدای خنده مردم نیاید لاجرم باید منتظر شنیدن صدای پوتین نظامیان باشیم.
وی با بیان اینکه در طول این سه روز مصمم به احصاء مشکلات و برنامه‌ریزی مبتنی بر شرایط استان هستیم، تاکید کرد: در این مسیر نیازمند توجه همه‌ مدیران و کارشناسان دلسوز استان هستیم.

* لزوم ترمیم کاستی های توسعه ایلام در دوران دفاع مقدس
استاندار ایلام نیز دراینئ نشست تصریح کرد: نظام باید خلا و کاستی توسعه استان ایلام در دوران دفاع مقدس را جبران کند .
قاسم سلیمانی دشتکی در کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی گفت: ایلام در دوران دفاع مقدس اوردگاه دفاع مقدس و همراه و میزبان سربازان اسلام بود و در ان دوران امکان هیچ گونه اقدام توسعه ای در این استان ممکن نبود.
وی افزود: در مقطع جنگ تحمیلی برخلاف اقصی نقاط کشور که پیگیر کار توسعه و بهسازی زیربناها بودند در ایلام جنگ و بمباران جریان داشت که متاثر از این وضعیت ، خلا و عقب ماندگی زمانی و ساختاری توسعه به شکل عمیقی در این استان شکل گرفته است.
استاندار ایلام اظهار کرد : نظام باید این خلاء توسعه ای را در استان ایلام که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد و در دیگر نقاط کشور به خوبی در حال انجام بود جبران کند و این نیاز مند نگاه ویژه به استان ایلام است.
استاندار ایلام به ظرفیت ها و امکانات استان ایلام اشاره کرد و افزود: مرز۴۳۰ کیلومتری با کشور عراق ، خروجی مرزی مهران، اربعین ، اماکن گردشگری و تاریخی بسیار مناسب، آب های سطحی خوب و نیروی انسانی تحصیل کرده از جمله ظرفیت های بسیار خوب استان برای توسعه است و نیازمند توجه ویژه برای توسعه خواهد بود .
وی برگزاری دوره های تاب آوری و آموزش مهارت های زندگی و اجرای سند جامع آسیب های اجتماعی و سند جامع اربعین، اجرای دوره های پیش از ازدواج را از جمله فعالیت های جاری استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد./ایرنا