واکسن کرونا، خون تازه در رگ‌های شرکت‌های هواپیمایی

نشریه «ال پائیس» اسپانیا در گزارشی با تیتر «حمل و نقل واکسن؛ یک معدن طلای غیر منتظره برای شرکت های هواپیمایی بحران زده» نوشت: موضوع دستیابی به واکسن نهایی کووید-۱۹ اگر چه هم پای شادمانی جهان از این کشف تاریخی به منزله غلبه بشریت بر این بیماری دردسر ساز، برای صنعت هواپیمایی نوید دوره گذار […]

نشریه «ال پائیس» اسپانیا در گزارشی با تیتر «حمل و نقل واکسن؛ یک معدن طلای غیر منتظره برای شرکت های هواپیمایی بحران زده» نوشت: موضوع دستیابی به واکسن نهایی کووید-۱۹ اگر چه هم پای شادمانی جهان از این کشف تاریخی به منزله غلبه بشریت بر این بیماری دردسر ساز، برای صنعت هواپیمایی نوید دوره گذار از بحرانی است که در یکسال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کند اما فراتر از پایان دوران سیاه، برای شرکت‌های هواپیمایی از ایجاد یک خط تجارت جدید خبر می‌دهد.

«رونالد لام» مدیر ارشد بازرگانی خطوط هوایی «کاتای پاسیفیک» هنگ کنگ (Cathay Pacific) اخیرا در گفت و گو با تحلیلگران گفت، اگر چه کمی کردن سودهای پیش بینی شده دشوار است اما قطعا حمل و نقل واکسن و به طور کلی افزایش تقاضای حمل بار در ماه های آینده تاثیر مثبت و مستقیمی بر صنعت هواپیمایی خواهد داشت.

بر اساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی و یک گروه حمل ونقل دارو، تنها ۱۵ درصد اعضای این صنعت برای انتقال کالاها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ سانتیگراد مورد نیاز واکسن فایزر آمادگی دارند و شاید حدود ۶۰ درصد این شرکت ها برای انتقال واکسن تولیدی مودرنا که نیازمند دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد است، آمادگی داشته باشند.

شرکت های هواپیمایی معمولا از کانتینرهای دارای مواد سرد کننده مانند یخ خشک برای انتقال محصولات دارویی استفاده می کنند، اما برخی از آنها، دستگاه تنظیم دما ندارند و بنابراین محصولات در برابر رخدادهای پیش بینی نشده مانند تاخیر پرواز، آسیب پذیر می شوند.

شرکت‌های هواپیمایی اکنون راه ها و گزینه هایی از کاربرد یک سردخانه بزرگ با هزینه حدودی خرید یک خودروی کوچک، تا یک جعبه چند لایه با استفاده از نیتروژن مایع را برای حمل و نقل واکسن هایی که نیازمند دمای بسیار سرد هستنند، بررسی می کنند.

به نوشته ال پائیس، حمل و نقل هوایی واکسن به گوشه و کنار جهان نیازمند حدود هشت هزار هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ است که این روزها با انتشار اخبار از آغاز واکسیناسیون کووید-۱۹، اوپراتورهای هوایی را به فکر تجهیز و سازماندهی خطوط هوایی با هدف تجارت کالا کرده که این امر یکی از بزرگترین چالش های لجستیکی برای غول های هواپیمایی همچون لوفت هانزا و ایر فرانس است. به گفته کیت اوبراین، مدیر بخش ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت، تولید واکسن، بخش ساده‌ی کار و به منزله ساخت یک پایگاه در قله اورست است؛ حال آنکه تضمین تحویل این کالا به دست مردم و اطمینان از دریافت دوزهای مناسب، به عنوان بخش مهم این عملیات به منزله امر دشوار رسیدن به قله است.

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) پیشتر اعلام کرد بحران کرونا صنعت هوانوردی جهان را به چالش انداخته تا برای بقای خود در ۲۰۲۰ بجنگد. ضرر و زیان‌های بزرگ این صنعت در ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد داشت.

طبق گزارش یاتا، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ۳۶۵ میلیارد دلار کاهش یافته (از ۷۹۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ تا ۴۳۰ میلیارد دلار در ۲۰۲۰) ولی درآمد آنها ۵۰۰ میلیارد دلار پایین آمده است (از ۸۳۸ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ تا ۳۲۸ میلیارد دلار). این انجمن هشدار داد در حالی که عملکرد صنعت هوانوردی در ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ بهبود خواهد یافت ولی روند این بهبودی طولانی مدت و سخت است. همچنین انتظار نمی‌رود تعداد مسافران تا ۲۰۲۴ به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد. به این ترتیب روند رشد بازار داخلی سریع‌تر از خدمات بین المللی خواهد بود.

بر اساس آخرین آمارها تا امروز هشتم دسامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آذر ۹۹) بیش از ۶۸ میلیون و ۴۷ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر یک میلیون و ۵۵۳ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند./ایرنا