بارش شدید باران در راه ایلام است، مردم و مسئولان مراقب باشند

مجتبی میهن پرست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: امروز بارش ها به صورت نقطه ای و پراکنده و نه چندان قوی است ولی اوج بارش ها از روز یکشنبه آغاز می شود و تا اوایل روز سه شنبه این ریزش های جوی کماکان ادامه دارد. وی افزود: باتوجه به […]

مجتبی میهن پرست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: امروز بارش ها به صورت نقطه ای و پراکنده و نه چندان قوی است ولی اوج بارش ها از روز یکشنبه آغاز می شود و تا اوایل روز سه شنبه این ریزش های جوی کماکان ادامه دارد.
وی افزود: باتوجه به اینکه این سیستم دارای هسته های قوی بارشی و ریزموج است، بروز رگبار، رعد وبرق، ساعقه در ارتفاعات، ریزش تگرگ در اغلب مناطق، بارش برف در ارتفاعات و به صورت پراکنده در نواحی شهری از پدیده های جوی غالب در این سیستم است.
میهن پرست یادآور شد: از امروز تا روز سه شنبه وزش باد شدید در استان ایلام رخ می دهد که این وزش باد می تواند به تاسیسات زیرساختی، تابلوها و بنرهای نصب شده آسیب وارد سازد که باید دستگاه های اداری نسبت به استحکام تاسیسات زیرساختی از جمله انشعابات آب، برق، گاز و مخابرات اطمینان داشته باشند.
وی به شهرداری ها هم توصیه کرد: نسبت به استحکام بنرها و تابلوهای نصب شده و نیز پاکسازی و لایروبی جداول و مسیل ها اقدام کنند چرا که احتمال وقوع سیلاب شهری و آبگرفتگی معابر عمومی دور از انتظار نیست.
وی تاکید کرد: مردم هنگام فعالیت این سامانه بارشی پرقدرت از رفتن به دامان طبیعت خودداری کنند و چادرنشینان نوروزی نیز بهتر است به منازل خود مراجعت و نیز افراد از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند چرا که بروز پدیده های رگبار، رعد و برق، ساعقه و وزش باد شدید خطرآفرین است.
وی گفت: عشایر کوچرو و نیز افرادی که در دامان طبیعت اتراق کرده اند از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه ها یا خشکه رودها به علت طغیان این روان آب ها و نیز حضور در ارتفاعات به خاطر وقوع ساعقه و رعد وبرق پرهیز کنند.
میهن پرست نسبت به ریزش کوه و رانش زمین در حاشیه جاده ها هشدار داد و به مسئولان راهداری و پلیس راه هشدار داد: مراقب ریزش کوه و رانش جاده های برون شهری باشند و رانندگان نیز از این مسیرها با احتیاط عبور کنند.
بیشترین بارش باران در سال زراعی جاری تا دیروز متعلق به شهرستان های ایوان و آبدانان به ترتیب با ۱۱۹۱ و ۱۱۴۸ میلیمتر بوده و کمترین بارندگی نیز متعلق به شهرستان مهران با ۴۳۴ میلیمتر بوده و مقدار دریافت نزولات جوی شهر ایلام هم ۹۲۷ میلیمتر است.
استان ایلام در سال زراعی جاری در بیشتر مقاطع رکوردار بارش نزولات جوی در کشور بوده و طبق پیش بینی های هواشناسی بهار پربارشی تا اوسط اردیبهشت ماه در انتظار ایلام است که در نیمه نخست فروردین ماه تاکنون این پیش بینی ها درست واقع شده است./ایرنا