محک رسانه‌های استان در مدیریت بحران

در بحران اخیر که سیل ویران‌گر بخش‌های مختلفی از کشور و استان ایلام را در برگرفت، نقش رسانه‌های استان به ویژه سایت‌ها،خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری در مراحل سه‌گانه قبل،حین و بعد از بحران قابل تحسین بود؛ اگرچه نقش بی‌بدیل صدا و سیما نیز در هر کدام از مراحل یادشده، شایسته تقدیر است. رسانه‌های استان، پیش […]

در بحران اخیر که سیل ویران‌گر بخش‌های مختلفی از کشور و استان ایلام را در برگرفت، نقش رسانه‌های استان به ویژه سایت‌ها،خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری در مراحل سه‌گانه قبل،حین و بعد از بحران قابل تحسین بود؛ اگرچه نقش بی‌بدیل صدا و سیما نیز در هر کدام از مراحل یادشده، شایسته تقدیر است.
رسانه‌های استان، پیش از بحران با انتشار پیام‌های هشدار و نکات آموزشی، نقش اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی خود را به خوبی ایفا کردند و کمتر کسی در مناطق مختلف استان از هشدار فراگیر رسانه‌ها بی‌اطلاع ماند.
در حین بحران نیز مسئولانه پای کار بودند و لحظه به لحظه به رصد و انتشار اخبار مرتبط با حوادث ناشی از سیل و تذکر نارسایی‌ها به مسئولان مربوطه، همت گماردند و چه بسا جلوتر از مسئولان شرایط را بررسی و اطلاع‌رسانی کردند؛ نکته جالبی که در این مرحله مایه امیدواری و نشانه بلوغ رسانه‌های استان بود، گذر از طیف‌بندی‌های رایج سیاسی،جناحی و باندی و تمرکز بر مدیریت بحران و کمک به مسئولان در شرایط سخت بحرانی بود.
در مرحله پس از بحران هم، اهتمام رسانه‌ها بر گزارش خدمات ارایه‌شده و تقویت امید در میان مردم سیل‌زده متمرکز شده و بی‌گمان با تثبیت شرایط، آسیب‌شناسی مدیریت بحران و ارایه راه‌کارهای سازنده، در دستور کار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
در اهمیت کار رسانه‌ها همین بس، که آنچه در ارتباط با سیل اخیر و زوایای پیدا و پنهان آن در اختیار ما قرار گرفته، حاصل تلاش رسانه‌ها، خبرنگاران و عکاسان خبری بوده است که بی‌هیچ چشم‌داشتی پای در عرصه کارزار نهاده و مسئولیت حرفه‌ای خود را ایفا کرده‌اند.
ما مدیران از یاد نبریم که این رسانه‌ها، همان‌هایی هستند که گاه‌گاهی در شرایط عادی از نقدشان برمی‌آشوبیم و تاب تحمل تلنگر آنها را از کف می‌دهیم!
نگارنده برخود فرض می‌داند، مراتب تقدیر و تبریک خود را، به خاطر حس نوع‌دوستی و تلاش مسئولانه رسانه‌های استان در گونه‌های گوناگون آن، اعلام کند و به آنان و تمام عوامل دخیل در مدیریت بحران اخیر خداقوت و خسته‌نباشید عرض می نمایم.

با احترام

عمران خودآموز

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام