نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
چه بسیارند دلسوختگان و عاشقانی که هر سال در چنین روزهایی مسیر نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می کردند و حالا همچون ماهی بیرون افتاده از آب با حسرت و دلتنگی اینگونه زمزمه می کنند که من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی… در این چند روز برخی طاقت نیاورده و […]
چه بسیارند دلسوختگان و عاشقانی که هر سال در چنین روزهایی مسیر نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می کردند و حالا همچون ماهی بیرون افتاده از آب با حسرت و دلتنگی اینگونه زمزمه می کنند که من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی… در این چند روز برخی طاقت نیاورده و خود را به آب و آتش زدند تا به هر شکل ممکن خود را به نجف و کربلا برسانند و در پیاده روی شرکت کنند. انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره باز یا بسته بودن مرزهای ایران نیز باعث شد تا بارقه امید در دل برخی دیگر شعله ور شود و سراسیمه خود را به مرزها برسانند تا شاید بتوانند نام خود را جزو زائران اربعین ثبت کنند. برخی از کارشناسان معتقدند همانگونه که سال های قبل و قبل از شیوع ویروس کرونا توفیق حضور در مراسم پیاده روی اربعین را داشتیم اکنون نیز باید عاشق بودن خود را در مسیر سیدالشهدا (ع) با دل ثابت کنیم و با پای دل به دور ضریح شش گوشه امام حسین (ع) بگردیم و فراموش نکنیم که راه و رسم حسینی همیشه باید در زندگی جریان داشته باشد.
حجت الاسلام عباس ابن علی به مناسبت اربعین حسینی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: وظیفه ما این است که همیشه قلبمان را به عشق اماممان چه با امام شهید که سیدالشهداست و چه با امام شاهد که حجت بن الحسن (عج) است، زنده نگه داریم و همیشه باید ذوق و شوق زیارت در قلبمان زنده باشد.
وی از ضرورت قرب معنوی در این زمینه سخن گفت و با اشاره به این رباعی ابوسعید ابوالخیر که گر در یمنی چو با منی پیش منی ور پیش منی چو بی منی در یمنی، گفت: مساله مهم معیت با امام است و در زیارت جامعه کبیره می خوانیم معکم لا مع غیرکم یعنی من با شما هستم نه با غیر شما. البته معیت فقط با قلب نباید باشد. وقتی امام حسین (ع) از فرزدق شاعر که از کوفه به سمت مکه حرکت می کرد، سوال کرد در کوفه چه خبر، گفت قلوبهم معک و سیوفهم علیک یعنی قلب های مردم کوفه با شماست ولی شمشیرهایشان علیه شماست.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کاشان افزود: ما علاوه بر همراهی قلبی با امام به همراهی عملی امام نیازمندتریم. رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اینگونه روایت می کنند زمانی که منصور دوانیقی خبر شهادت امام صادق (ع) را شنید، گریست و دلش سوخت، نه این که بخواهد ریا کند یا به اطرافیانش نشان دهد که با امام صادق است. او دلش از شهادت امام سوخت ولی عملا در مقابل آن حضرت بود.
وی با اشاره به همراهی اویس قرنی با رسول خدا (ص) گفت: قلب اویس با پیامبر به گونه ای گره خورده بود که وقتی اویس به مدینه آمد و موفق به زیارت پیامبر نشد، به شهر خود بازگشت ولی زمانی که رسول خدا (ص) به مدینه آمدند، فرمود بوی اویس را استشمام می کنم.
پیاده روی اربعین؛ فرهنگ سبقت در خدمت
این استاد حوزه اظهار داشت: اربعین یک فرهنگ است. ما در اربعین فرهنگ سبقت در خدمت را می آموزیم و این خدمت شامل خدمت های بسیار کوچک تا خدمت های بزرگ است. مثلا یک نفر کفش های زائران را واکس می زند و یک نفر نیز جان یک زائر را از گرمازدگی نجات می دهد. بنابر این نباید فقط به فکر خدمت های بزرگ باشیم و خدمت می تواند در حد بسیار کوچک باشد. مانند خشک کردن عرق پیشانی زائر امام حسین (ع) یا کودکی که شیشه عطری را به لباس زائران می مالد تا آنان را معطر کند.
پیاده روی اربعین؛ اعتکافی در حرکت
ابن علی از پیاده روی اربعین به عنوان یک اعتکاف در حرکت یاد کرد و گفت: این اعتکاف ساکن نیست. عکوف در لغت یعنی روی گرداندن از همه و رو کردن به یک نفر. در اربعین ما از همه عالم روی برمی گردانیم و به یک نفر یعنی سیدالشهدا رو می کنیم.
وی افزود: اربعین یک حرکت کاروانی و نه فردی است. مرحوم آیت الله محمدعلی شاه آبادی استاد امام خمینی (ره) می فرمود سیر و سلوک در اسلام یک حرکت کاروانی است. یعنی هم باید بروی و هم باید دیگران را ببری. به عبارت دیگر پیش روندگی و پیش برندگی است.
فرهنگ مرهم نهادن بر زخم ها
این کارشناس مذهبی گفت: در اربعین ما فرهنگ مرهم نهادن بر زخم همسفران را داریم. از آنجا که قرار است با هم برویم و همه در مسیر باشیم و جهت حرکتمان به سمت امام باشد، باید حواسمان به پاهای خسته و زخمی همسفرانمان باشد و نگذاریم آنان از ما جا بمانند. آن زخم ممکن است زخم غفلت، بی تفاوتی، گناه، ورشکستگی یا بی کسی باشد و باعث کند شدن حرکت یک نفر شود. این همان فرهنگ مواسات و کمک مومنانه است که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارند.
وی اضافه کرد: بر همین اساس نباید فقط به فکر رفتن خودمان باشیم و گاهی باید به خاطر دیگران بایستیم و ببخشیم تا دیگران هم بتوانند مسیر الی الله را طی کنند و عمودهای روزگار را پشت سر بگذارند.
ابن علی افزود: در پیاده روی اربعین می بینیم که ثروتمند کریمانه می بخشد و فقیر هم مخلصانه دعاگوی اوست و این همان بزم محبت است و باید گفت بنازم به بزم محبت که آنجا گدایی به شاهی مقابل نشیند.
دفاع از قلب و حرم
این مدرس حوزه با اشاره به سخنی از سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: در اربعین دفاع از حرم را می آموزیم و سردار شهید سلیمانی تاکید داشت که جمهوری اسلامی ایران حرم است و وجوب دفاع از این حرم یعنی جمهوری اسلامی کمتر از دفاع از حرم امام حسین (ع) نیست و اگر این حرم باقی بماند سایر حرم ها ایمن خواهد بود و بقای همه حرم ها به بقای این حرم مقدس است.
وی با اشاره به این روایت که قلب المومن حرم الله گفت: وقتی می توانیم مدافع حرم باشیم که در دفاع از حرم الله موفق باشیم. یعنی اول باید غیر خدا را از دلمان خارج کنیم و اگر کمکی می کنیم برای خدا باشد که این امر باعث می شود که آن کار ادامه داشته باشد و باقی بماند.
ابن علی با اشاره به وصیت نامه شهید علی چیت سازیان که از زبان رهبر انقلاب نقل شده، اظهار داشت: اگر بخواهیم سیم خاردارهای دشمن را پشت سر بگذاریم اول باید از سیم خاردارهای نفس عبور کنیم و اربعین نماد مخلص بودن و جهاد اکبر قبل از وارد شدن در جهاد اصغر است./ایرنا
این مطلب بدون برچسب می باشد.