سبک زندگی عشایری ایلام بهترین فرصت برای جذب گردشگر اقتصادی است

  حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز شنبه در دیدار سرپرست اداره کل امور عشایر این استان، اظهار کرد: باید برای جلب و جذب گردشگر در حوزه عشایری تلاش شود و حضور گردشگران در میان جامعه عشایری موجب درآمدزایی برای این قشر با فروش محصولات محلی و صنایع دستی می شود. وی افزود: مسئولان باید […]

 

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز شنبه در دیدار سرپرست اداره کل امور عشایر این استان، اظهار کرد: باید برای جلب و جذب گردشگر در حوزه عشایری تلاش شود و حضور گردشگران در میان جامعه عشایری موجب درآمدزایی برای این قشر با فروش محصولات محلی و صنایع دستی می شود.

وی افزود: مسئولان باید با صرف هزینه و خدمات رسانی در حفظ و بقای عشایر و عدم مهاجرت آنها به مناطق شهری تلاش کنند چرا که عشایر جامعه مولد و تولیدکننده هستند.

حجت الاسلام و المسلمین کریمی تبار ادامه داد: خدمات رسانی به عشایر باید همراه با پیوست های فرهنگی و دینی همچون اقامه نماز جماعت باشد و در ایام اربعین آنها را برای برپایی ایستگاه های صلواتی و خدمات رسانی خودجوش به زائران ترغیب کرد.

وی یادآور شد: خشکسالی های ۲ سال اخیر و کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده های دامی باعث بروز چالش و تنگنا در زندگی عشایر شد به گونه ای که آنها مجبور به فروش دام های خود می شدند در حالی که دولت به جای واردات گوشت برزیلی امکان خرید دام مازاد داخلی و تزریق آن به بازار را داشت یا مجوز صدور دام مازاد به عراق را صادر می کرد تا دامداران متضرر نشوند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اضافه کرد: امسال به برکت بارش باران و رشد علوفه در مراتع، فرصت مناسبی برای چرای احشام در عرصه های طبیعی است که ضمن چرای دام، به منظور جلوگیری از بروز آتش سوزی یا تسریع در مهار آن حضور احشام در مراتع مراتع و چمنزارهای طبیعی از تراکم حجم پوشش گیاهی نیز کاسته می شود.

وی از مسئولان امور عشایری خواست ارتباط و تعامل با مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فنی و حرفه ای به منظور آموزش عشایر در تولید صنایع دستی شکل دهند و همچنین این قشر با توجه به ظرفیت اربعین نمایشگاه هایی با عرضه محصولات تولیدی خوراکی یا صنایع دستی خود در مسیرهای تردد زائران دایر کنند.

تجهیز کانون های عشایری ایلام به یک هزار پنل خورشیدی

سرپرست امور عشایری ایلام هم در این دیدار گفت: ایجاد میادین دام برای فروش مستقیم و بدون واسطه دام مازاد، تحقق راهبردهای چهارگانه تولید گیاهان دارویی، ایجاد بومگردی عشایری، توسعه صنایع دستی و تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز برای عشایر در دستور کار است.

محمدجواد خانزادی ادامه داد: تجهیز کانون های عشایری به یک هزار پنل معادل ۲۰ درصد جمعیت خانوار عشایری به پنل های خورشیدی برای امسال که در سنوات گذشته تاکنون ۳۵ درصد نصب پنل های خورشیدی انجام شده است، حذف تدریجی آبرسانی سیار و ایجاد شبکه آبرسانی ثابت به کانون های عشایری و عرضه مستقیم محصولات عشایر در عشایربازارها از جمله برنامه ها برای عشایر استان است.

سرپرست امور عشایر استان ایلام ادامه داد: تقویت بازارچه های مرزی عشایر عرضه محصولات، صدور تولیداتی چون صنایع دستی، لبنی و گوشت قرمز با برندسازی و بازاریابی مناسب و دام زنده مازاد به کشور عراق از دیگر برنامه ها برای عشایر است.

وی نبود بازارچه های مرزی و عدم استفاده از ظرفیت مرز مهران برای صدور و عرضه محصولات عشایر، عدم خرید دام مازاد این قشر، هزینه بالای خدمات دامپزشکی و نهاده های دامی، عدم بهره مندی عشایر از طرح سامانه گرمسیری و عدم همکاری دستگاه های ذیربط در آیین نامه ساماندهی عشایر برای ارائه خدمات به عشایر را از جمله مشکلات این حوزه برشمرد.

به گزارش ایرنا، میزان محصولات عشایر ۹۰ هزار تن با ارزش ریالی سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و ۳۵ درصد محصولات پروتئینی وابسته به دام و ۳۵ درصد صنایع دستی را تولید می کنند.

استان ایلام دارای ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه با جمعیت بیش از ۹ هزار خانوار و ۶۰ هزار نفر معادل ۱۱ درصد است.

۹۷ کانون عشایری با یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک معادل ۶۵ درصد دام استان متعلق به جامعه عشایری استان است./ایرنا