جشنواره نسل های انقلابی؛ کنشگران سیاسی کوچک

که نسل جوانان و نوجوانان دهه هشتاد و نودی آن را به عنوان یک تکلیف و مسئولیت به آغوش کشیده اند، انقلابی که به فرموده امام خمینی(ره) باید به خارج از مرزها هم صادر شود. امروز چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هرچیز به جشنواره نسل‌ها شباهت دارد که مُهر باطلی بر […]

که نسل جوانان و نوجوانان دهه هشتاد و نودی آن را به عنوان یک تکلیف و مسئولیت به آغوش کشیده اند، انقلابی که به فرموده امام خمینی(ره) باید به خارج از مرزها هم صادر شود.

امروز چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هرچیز به جشنواره نسل‌ها شباهت دارد که مُهر باطلی بر مرزبندی سنی انقلاب سال ۵۷ است، مساله ای که بدخواهان برای ایجاد شکاف میان نسل نخست انقلاب و نسل زاده شده و پرورش یافته در دامن انقلاب همواره بر طبل آن می کوبند.

خیابان‌های پایتخت و بسیاری از شهرهای کشور امروز جشنواره نسل های متفاوت به خصوص دهه نودی ها بود. نودی هایی که از لحاظ فیزیکی هیچ قرابتی با انقلاب اسلامی ندارند، اما بیش از هر قشری در صحنه حضور داشتند. با پرچم ایران ، فلسطین و لبنان در دست، مشت های کوچک اما محکم و گره کرده، فریاد و شعار مرگ بر آمریکا با تمام توان با نَفَس‌های ناب و پرشور و جلوتر از والدین؛ باید گفت دهه نودی ها امروز جلوداران راهپیمایی ۲۲ بهمن بودند.

این نوجوانان که بسیاری از آنها حتی از لحاظ قوانین به سن کنش سیاسی هم نرسیده‌اند، حضور در جشن انقلاب را تکلیف خود دانسته و تاکید دارند نباید میدان را خالی کرد، زیرا خلاً در میدان «همان است که دشمن می‌خواهد». دهه نودی هایی که حتی در موقع بازگشت از راهپیمایی با غیرت فریاد الله اکبر، هیهات منا الذله، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا را فریاد می زدند.

کودک ۱۲ ساله حاضر در چهل و پنجمین راهپیمایی پیروزی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهم ترین دلیلش را در عباراتی چون «برای ایران»، « برای انقلاب»، «برای اسلام» عنوان کرد و افزود: امروز با هم کلاسی هایم به راه‌پیمایی آمده ایم؛ این با هم بودن و اتحاد جمعیت در یک صحنه را دوستدارم چون احساس غرور و امنیی می‌دهد.

دختربچه پنج ساله ای که بادکنکی در دست دارد و دست دیگرش در دست مادرش نیز با زبان شیرین کودکانه یک شعر مهمانم می کند: «یه روز تو ماه بهمن/خنده نشست رو لبها/چونکه اومد به میهن/امام و رهبر ما». شعری که می گوید در مهد یاد گرفتم.

از آیلین می پرسم امام را می شناسد؟ با انگشت تصویر امام خمینی (ره) را که در یکی از دست نوشته های مسیر راهپیمایی است، نشانم می‌دهد.

حضور پُرشور نوجوانان در دسته های چند نفره با لباس و سربندهای متحدالشکل در ردیفی از راهپیمایی توجهم را جلب می کند، بچه هایی که روز تعطیل باید پای بازی های کامپیوتری و فیلم و سرگرمی ها کودکانه باشند اما هم گاهی با بزرگترها برای نمایشی باشکوه تر را ترجیح داده اند.

نوجوانان دهه هشتاد و نودی که رنگ و جلوه پُرنقش و نگار جاذبه های رخنه کننده غرب در شمایلشان انکار نشدنی است اما هویت و اصالت رنگ نباخته در حالاتشان بسیار چشم نوازی می کند.

هم مسیر شده اند با بزرگ ترها و نسلی که انقلاب را دیده و بیشتر لمس کرده اند، نسلی که طعم دفاع مقدس را چشیده اند، در دفاع از امنیت و حرم در میدان های مختلف بوده اند، نسلی که بسیاری از آنها فکر می کنند، نسل های جدید حرفشان را نمی فهمند اما حضور همان نسل جدید در بحبوحه شور و حماسه و چنین صحنه هایی باورشان به این درک نشدن را مردد می‌کند.

می پرسم اگر کاری از دستتان برآید برای انقلاب چه می کردند، یکی از آنها می گوید ما همگی از مدرسه تیزهوشان آمده ایم، درس خواندن در حدی که بتوانیم به کشورمان خدمت و کمبودها را جبران کنیم، به نظرم بزرگ ترین وظیفه و کاری است که از دست ما بر می آید و باید به خوبی انجامش دهیم.

راهپیمایان ۲۲ بهمن امروز در حالی خود را از مسیر میدان های امام حسین(ع) و صادقیه به میدان آزادی رساندند که تجلی اراده و شکوه حضورشان پیامی بزرگ در بر داشت ، انقلاب در انحصار نسلی خاص و متعلق به هیچ گروهی نیست، انقلاب، انقلاب نسل ها و نسل هاست.

به گزارش ایرنا، راهپیمایی ۲۲ بهمن امروز با حماسه حضور اقشار مختلف ملت ایران و با رنگ بوی انتخاباتی در سراسر کشور برگزار شد./ایرنا