وزیر فرهنگ در دیدار با همتای آذربایجانی مطرح کرد؛

تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران-باکو مجدد امضاء شود

تهران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با جمهوری آذربایجان داریم و تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضاء شود.

محمدمهدی اسماعیلی روز چهارشنبه -۱۲ اردیبهشت- در دیدار با وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در حاشیه مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو با تاکید بر از سرگیری تبادلات فرهنگی بین دو کشور اظهار داشت: ما تمایل داریم تفاهم‌نامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضاء شود؛ کشور ایران مرزهای آبی و دریایی مشترک و طولانی با جمهوری آذربایجان دارد و پیشنهاد می‌کنم تبادلات فرهنگی در شهرهای مرزی ایجاد شود.

وزیر فرهنگ در دیدار با همتای آذربایجانی خود با اشاره به ضرورت برگزاری نشست مشترک سینماگران ایرانی و آذربایجانی ادامه داد: آمادگی داریم بین نویسندگان و سینماگران دو کشور نشست مشترک برگزار کنیم.

اسماعیلی در این دیدار با تاکید بر بازطراحی رابطه فرهنگی با همسایگان در دوره دولت سیزدهم گفت: دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با یکدیگر دارند و به همین خاطر یک ایرانی در جمهوری آذربایجان و یک فرد ار کشور شما در ایران احساس غربت نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد چهارشنبه -١٢ اردیبهشت – برای حضور در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها عازم باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

باکو از امروز چهارشنبه تا جمعه -۱۴ اردیبهشت -میزبان وزریران فرهنگ و شخصیت‌ها و مقامات سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف جهان است.

در این مجمع که با مشارکت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

پیش از این پنجمین دوره مجمع گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ برگزار شده بود که در آن دوره از این مجمع ۱۴۰ کشور و نهاد بین المللی مشارکت داشتند.

دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی، به‌عنوان یک راهکار جدی برای ایجاد بسترهای لازم جهت گسترش تعاملات توسط دولت دنبال می‌شود./ایرنا