رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور:

جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت با اقدامات خوب دولت سیزدهم، گرفته شد

تهران- رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه با اقدامات خوب دولت سیزدهم جلوی سقوط آزاد کاهش موالید در کشور گرفته شد، گفت: کاهش نسبت موالید در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ برابر ۳.۶ بود اما این شاخص در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن به ۱.۶ رسیده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی؛ محمد رئیس زاده که به مناسبت روز جهانی مامان سخن می گفت، افزود: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و به طور حتم یکی از مولفه‌های تقویت آن جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور برای جامعه مامایی سرمایه‌گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود.
وی اظهار داشت: این سرمایه‌گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است؛ اگر ما می‌خواهیم از این سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتما باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.
رئیس زاده با اعلام اینکه در سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی را در کشور داشتیم، افزود: در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۱۲.۴ درصد کاهش موالید داشتیم و این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شد، سرعت کاهش کمتر شده است.
۱۰ درصد ماماها پروانه مطب دارند
وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آن‌ها پروانه مطب دارند. یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مولفه‌های تشویق به فرزند آوری این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود؛ هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید بکار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان عزیز کشور بدانند.
رئیس زاده تصریح کرد: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد وحتما ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.
پنجم ماه مه مصادف با ۱۶ اردیبهشت، روز جهانی ماما نامگذاری شده و هدف آن افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد است.
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پیامی به مناسب روز مامان از تلاش جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان سازی جمعیت قدردانی کرد./ایرنا