کدامین خدمات رایگان دندانپزشکی خانه‌های بهداشت را نمی‌شناسیم؟

کرمان –  خدمات رایگان سطح یک دندانپزشکی در مراکز بهداشت در حالی به مردم ارائه می‌شود که بسیاری از اقشار جامعه از آن مطلع نیستند و این درحالی است که خدمات سطح ۲ نیز برای برخی اقشار به صورت رایگان ارائه می‌شود و تعرفه‌ها نیز برای سایر شهروندان دولتی است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز دوشنبه تور خبری با هدف آشناسازی خبرنگاران با خدمات رایگان سطح یک و خدمات با تعرفه دولتی سطح ۲ دندانپزشکی در مراکز بهداشت زیرپوشش این دانشگاه راه اندازی کرد تا از طریق رسانه ها مردم را از ارائه این خدمات در این مراکز آگاه کند.

این تور خبری در یکی از مراکز بهداشت حاشیه شهر کرمان (الله آباد) با کمک مسئولان و پرسنل دانشگاه و این مرکز برگزار شد.

وجود بنایی نوساز و تخصصی با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مختلف و وجود دستگاه های تخصصی پزشکی در این مرکز همانند سایر مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت نویدبخش عزم جدی دولت در تامین زیرساخت های بخش سلامت در تمام مناطق کشور است که انتظار می رود با کیفیت مناسب به جامعه هدف ارائه شود.

 

 

 

خدماتی که کمتر به آن توجه می شود

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه ۳۴۵ خانه بهداشت و پایگاه سلامت دهان و دندان زیر پوشش این دانشگاه قرار دارند گفت: حدود یکهزار و ۸۰ نفر از مراقبان سلامت و بهورز نیز در این پایگاه ها در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مردم خدمات رایگان و در برخی موارد با تعرفه دولتی ارائه می دهند.

رسول حسن زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به تعداد خدمات سطح یک دندانپزشکی که در سال ۱۴۰۲ در مراکز بهداشت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است، تاکید کرد: حدود ۶۷۶ هزار و ۵۶ خدمت سطح یک توسط مراقبان سلامت و بهورزان در سال گذشته به صورت رایگان به افراد زیروشش این دانشگاه ارائه شده است.

وی با اشاره به خدمات سطح ۲ دندانپزشکی تصریح کرد: این خدمات مربوط به خدمات دندانپزشکی در ۹ شهرستان کرمان، زرند، کوهبنان، راور، بردسیر، اُرزوییه، بافت، رابر و شهربابک بوده است.

حسن زاده ادامه داد: در حوزه خدمات سطح دوم نیز ۷۳ واحد دندانپزشکی مجهز به امکانات به‌روز به مردم خدمات ارائه می کنند.

 

 

 

گروه های هدف

وی اظهارداشت: کل خدمات دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای گروه‌های هدف (مادران باردار، زنان شیرده تا یکسال پس از زایمان و کودکان زیر ۱۴ سال) کاملا رایگان است و شرط استفاده از این مهم این است که افراد ساکن روستا باشند و یکی از بیمه های پایه را نیز داشته باشند.

حسن زاده گفت: در همکاری مشترک با خیران، سه کلینیک دندانپزشکی داریم که به حاشیه شهر و روستاهایی که واحد دندانپزشکی ندارند اعزام می کنیم تا به مردم آن مناطق خدمات رایگان ارائه دهند.

 

 

 

آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین به آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان طی سه روز از امروز در کشور و کرمان اشاره و بیان کرد: روزهای برگزاری این پویش به ترتیب با عنوان “دهان، دریچه سلامت”، “سلامت دهان، سلامت کودک” و “مردمی سازی خدمات دهان و دندان” نامگذاری شده است.

حسن زاده از کودکان ۶ تا ۱۴ سال به عنوان گروه های هدف پویش ملی سلامت دهان و دندان نام برد و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه برنامه های مشترکی را با آموزش و پرورش برگزار می کند.

وی اظهار داشت: خدمات در بخش دندانپزشکی سطح بندی هستند به این ترتیب که خدمات سطح یک توسط دندانپزشک انجام نمی شود و این خدمات توسط بهورز و مراقب سلامت به مراجعه کننده ارائه می شود و دندانپزشک روی ارائه این خدمات نظارت می کند.

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه خدمات سطح یک دندانپزشکی در روستاها توسط بهورز و در شهرها توسط مراقب سلامت انجام می شود تصریح کرد: این خدمات شامل معاینه اولیه، آموزش و نظارت بر بهداشت دهان و دندان، انجام وارنیش فلوراید(اسفتاده از ماده ای برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی) در گروه های سنی سه تا ۱۴ سال و آموزش مسواک انگشتی سه نوبته در ماه های ششم، دوازدهم و هجدهم به والدین کودکان زیر ۲ سال به صورت رایگان انجام می شود./ایرنا