گام‌های عملی دولت سیزدهم برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی در ایلام

ایلام – مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی به عنوان یکی از خدمات دولت پس از انقلاب اسلامی، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی داشته و موجب افزایش امید به زندگی در روستاها شده که بر اساس آمار، میزان شاخص مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در استان مرزی ایلام به ۶۳ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بدو تاسیس تحولات زیادی در روستاها به وجود آورده و منشا خدمات بسیاری در عمران و آبادنی روستاها بوده است، طرح بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۷۴ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نهادهای انقلابی با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شد.

این طرح که با هدف ایجاد حس تعلق به مکان، حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیمای بصری و چشم‌انداز روستا، مقاوم‌سازی مسکن و در نتیجه بهسازی زندگی روستایی اجرایی شد، با فراز و نشیب‌ها و مشکلات فراوان اداری و اجرایی روبرو بود و از این رو به منظور تسریع در روند اجرای بهسازی مسکن روستایی و نیل به اهداف طراحی شده، طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۴ در هیأت دولت مطرح شد و به تصویب رسید.

با توجه به آسیب‌پذیر بودن واحدهای مسکن روستایی، در برابر حوادث احتمالی مانند سیل و زلزله، شاهد خسارت‌های جانی و مالی زیادی در این بخش بوده ایم، اما دولت سیزدهم برای اجرای آن تلاش کرد به طوری که در ۲ سال گذشته ۲۸۰ هزار واحد روستایی نوسازی شد.
بر همین اساس دولت در کنار تولید مسکن، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز در سرفصل برنامه‌های خود قرار داد که این اقدام موجب شد تا سهم مسکن مقاوم نسبت به کل واحدهای روستایی با حمایت دولت سیزدهم به میزان قابل توجهی برسد.

افزایش مبلغ وام های مسکن روستایی نیز اقدام دیگری است که می تواند در بهبود وضعیت مسکن روستائیان این استان مؤثر باشد به طوری که سقف تسهیلات مسکن روستایی که ۲ میلیارد ریال بود در سال گذشته به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

۶ هزار مسکن روستایی در استان ایلام ساخته شد

استاندار ایلام در دیدار اخیر خود با مجموعه مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام اظهار کرد: گزارشات ارائه شده توسط مدیرکل بنیاد مسکن بسیار خوب و قابل توجه بود و مایه امید و نشاط برای جامعه روستایی است، اقدامات جهادی و مومنانه بنیاد مسکن، امیدبخش و عملکرد این بنیاد رضایت‌بخش است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط بنیاد مسکن پس از انقلاب اسلامی تاکنون، افزود: اقدامات زیادی پس از انقلاب تاکنون و در دولت سیزدهم در حوزه زیربنایی و عمرانی انجام شده و کشور روز به روز در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است که این تلاش‌ها موجب شده، ایران اسلامی در مقیاس منطقه‌ای و جهانی به جایگاه بسیار خوبی برسد.

استاندار ایلام یادآورشد: عملکرد بنیاد مسکن طی حدود سه‌ساله فعالیت دولت سیزدهم مستند و قابل رؤیت است که در حوزه ساخت مسکن، این بنیاد تعهد ساخت ۸ هزار واحد را داشت که تاکنون ۶ هزار واحد ساخته شده است.

بهرام‌نیا یادآور شد: در حوزه بهسازی روستاها، در بحث پرداخت تسهیلات کم‌بهره، اجرای طرح هادی روستایی و کمک و مساعدت برای ساخت مسکن محرومان، تهیه طرح جامع، الحاق روستا به شهر، بهسازی روستاهای هدف گردشگری و تولید مسکن روستایی و شهری، عملکرد مجموعه بنیاد مسکن امیدآفرین و رضایت‌بخش است.

وی تصریح کرد: امروز شاهد تحقق جهش تولید در بنیاد مسکن هستیم و مشارکت مردم هم در این بنیاد لمس شد که امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۳ این بنیاد در تحقق شعار سال مؤثر باشد.
استاندار ایلام ادامه داد: طی ۲ سال گذشته از حساب ۱۰۰ امام (ره) ۲۰ واحد تکمیل و ۳۰۷ واحد نیمه‌تمام نیز انجام و تحویل هم‌استانی‌های عزیز ایلامی شده است.

بهرام‌نیا یادآور شد: از زمان پس از انقلاب تا قبل از آغاز فعالیت دولت سیزدهم کل مشارکت مردم در واریز به حساب ۱۰۰ امام (ره) پنج میلیارد ریال بود اما طی حدود سه‌سال از فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۱۶۰میلیارد ریال به حساب ۱۰۰ امام (ره) از سوی مردم واریز شده است.

بهرام‌نیا بیان کرد: طی ۲ سال گذشته طرح هادی در ۳۰۰ روستای استان با اعتبار سه هزار و ۵۳۰ میلیار ریال اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان ساخت مسکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها پرداخت شد.

 

مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستاهای ایلام به روایت آمار

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون با پرداخت تسهیلات کم‌بهره نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، شاخص واحدهای مقاوم سازی شده در استان به ۶۳ درصد رسیده است.
“حبیب الله محبی” اظهار کرد: میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در کشور ۵۳ درصد بوده که این شاخص در استان بالاتر از میانگین کشور است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام یادآور شد: از ۴۴ هزار و ۲۸۶ واحد غیر مقاوم روستایی، بهسازی و نوساز ۲۸ هزار و ۱٠۶ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به اتمام رسیده است.

محبی یادآور شد: از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون ۳۵ هزار و ۷۴۸ واحد در استان مقاوم سازی شده که از این میزان ۲۷ هزار و ۵۴۵ واحد روستایی و هشت هزار و ۲۰۳ واحد شهری بوده است.

وی از تهیه و بازنگری طرح هادی در ۱۳۸ روستای استان طی ۲ سال گذشته خبر داد و یادآور شد: اجرای طرح هادی در سطح این تعداد روستا شامل شن‌ریزی، جوی و جدول، پل، پیاده رو سازی، بیس و آسفالت گرم با اعتباری معادل سه هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال نیز انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام عنوان کرد: همچنین در این بازه زمانی هزار و ۳۲۰ قطعه زمین روستایی به متقاضیان واحد شرایط، جهت احداث مسکن واگذار شده است.

 

پنج هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در ایلام مقاوم‌سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: پنج هزار و ۱۵۰ مورد مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در این استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون(دولت سیزدهم) انجام شده است.

محبی اظهار کرد: مقاوم‌سازی و ساخت مسکن یکی از برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض باعث شده، بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن در روستاها حل شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده این بنیاد در حوزه مسکن روستایی، افزود: در این بازه زمانی( ۱۴۰۰ تا کنون) اعتباری معادل ۱۴هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در قالب طرح نهظت ملی مسکن روستایی پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اسلامی ایلام یادآور شد: این میزان اعتبار پرداختی به تعداد هشت هزار و ۲۴۸ متقاضی حادثه دیده از حوادث غیرمترقبه و تکمیل واحدهای نیمه کاره روستاییان پرداخت شده است.

محبی تاکید کرد: همچنین اعتباری معادل ۴۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به اقشار کم درآمد روستایی، خسارت‌دیدگان از حوادث غیرمترقبه روستایی و شهری و متقاضیان مناطق محروم به تعداد هزار و ۷۶۶ نفر پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت( سال ۱۴۰۰ تا کنون) پنج هزار و ۴۶۰ تن سیمان رایگان به تعداد ۵۴۶خانوار کم بضاعت روستایی و ۷۷۰ تُن میلگرد رایگان به تعداد ۳۸۵ خانوار کم بضاعت در استان تحویل شده است.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام طی این بازه زمانی بیمه رایگان ۲ هزار و۴۰۰ واحد مسکن روستایی پرداخت شده است.

 

پنج هزار جلد سند مالکیت روستایی و شهری در ایلام صادر شد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: پنج هزار جلد سند مالکیت برای اهالی روستاها و شهرهای کوچک این استان طی ۲ گذشته صادر و تحویل متقاضیان شد.

محبی اظهار کرد: این تعداد صدور سند با هدف ساماندهی نظام مالکیت منازل مسکونی با همکاری ثبت اسناد و املاک ایلام در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر شده است.

وی افزود: صدور سند برای خانه های روستایی و شهرهای کوچک تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان و وجود وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات را درپی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام با بیان اینکه روستاها امروز محور پیشرفت کشور هستند، یادآور شد: توسعه روستاها به عنوان محرک پیشرفت شهرها می‌تواند یک رشد متوازن و مطلوب در استان را رقم بزند.

 

پرداخت ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی در ایلام

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: ۱۴ هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه مسکن روستایی طول فعالیت دولت سیزدهم(۲ سال گذشته) در این استان پرداخت شده است.

محبی اظهار کرد: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون اقدامات و فعالیت‌های مهمی در حوزه مسکن روستایی در استان ایلام رخ داده که منجر به مهاجرت معکوس در بسیاری از روستاهای این استان شده است.

وی گفت: در این مدت ( ۲ سال گذشته) ۱۴ هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه مسکن روستایی به هشت هزار و ۲۴۸ نفر پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام با اشاره به پرداخت مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریالی کمک بلاعوض به متقاضیان حادثه دیده از حوادث غیر مترقبه در استان، خاطرنشان کرد: این میزان تسهیلات به هزار و ۷۶۶ نفر پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام با ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارای ۲۵ شهر و بیش از ۶۰۰ روستای دارای سکنه است./ایرنا