پالایشگاه ایلام ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به خط سراسری تزریق کرد

ایلام – مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تولید پایدار محصولات پنجگانه در این شرکت خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته، بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی توسط این پالایشگاه به خط سراسری غرب کشور ارسال شده است.

” روح اله نوریان” عصر روز پنج شنبه در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت در جهت تأمین خوراک پتروشیمی ایلام بیش از ۶۵۰ هزار تن اتان، گاز مایع خام و میعانات گازی به این مجتمع پایین‌دستی در سال گذشته تحویل داده است، اظهار کرد: در طول سال گذشته، پالایشگاه گاز ایلام بیش از ۶۷ هزار تن گوگرد با خلوص ۹۹ درصد از طریق بورس در اختیار صنایع مختلف کشور قرار داده است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام طی سال گذشته، بالغ بر ۱۲۲ هزار و ۱۹۸ تن گاز اتان تولید کرده است، ادامه داد: این در حالی است که طی همین بازه زمانی، ۲۰۳ هزار و ۱۶۸ تن گاز مایع خام، ۶۷ هزار تن گوگرد، یک میلیون و ۷۱ هزار و ۶۸۱ بشکه میعانات گازی و یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب گازطبیعی تولید و به خط سراسری تزریق کرده است.

نوریان با اشاره به فعالیت ها و برنامه های پالایشگاه گاز ایلام در زمینه رشد تولید، تنوع محصولات، استفاده از کالای ایرانی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: بیش از ۷۳ درصد کالاهای مورد نیاز این شرکت از تولیدکنندگان داخلی تأمین شده که این مهم، در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و در جهت رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در ادامه، تصریح کرد: با تکیه بر توان شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان و در جهت تحقق راهبردهای اصلی اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم‌ها، ۱۸ عنوان پروژه ساخت بار اول در این شرکت شناسایی شده که از این تعداد پروژه، ۱۶ عنوان جهت استعلام به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارسال و تاکنون ۳ پروژه از آن‌ها مورد تأیید قرار گرفته است.

به گفته نوریان، همچنین طی یکسال گذشته تاکنون، ۱۲ پروژه پژوهشی نیز در راستای تولید پایدار اجرا شده که هر کدام از آن‌ها در جهت رفع نیازهای عملیاتی و فرآیندی شرکت بوده است.
وی اذعان داشت: به‌ دلیل ارسال مستمر ۳ محصول گاز مایع خام، میعانات گازی و اتان به پتروشیمی ایلام و دیگر مبادی مصرف، میزان گازهای ارسالی به مشعل ۵۷ درصد کاهش یافته که این مهم، نه تنها از هدررفت سوخت گاز جلوگیری ‌کرده، بلکه باعث بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی نیز شده است.

نوریان با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام در زمینه‌های مختلف دارای دستاورد و موفقیت‌های قابل قبولی بوده، خاطرنشان کرد: ما با نگاه به تحولات بین‌المللی و سیاست‌های اقتصادی در عرصه ملی سعی کرده‌ایم تا با برنامه‌ریزی مناسب و گام نهادن در این مسیر، توانمندی‌ها و شایستگی‌های لازم را در ابعاد گوناگون به منظور آمادگی بیشتر جهت روبرو شدن با تحولات و تغییرات محیط کلان خود ایجاد کنیم./ایرنا