برای ثبات منطقه به ایران و ترکیه ای قدرتمند نیاز است

«مصطفی کورکماز» روز جمعه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: ما نیاز داریم که هر دو کشور قدرتمند باشند و این قدرت نه از جنس خشن بلکه باید علمی باشد. وی با اشاره به برپایی نمایشگاه دو روزه توانمندی های دانشگاه‌ های ترکیه ‌ای عضو این اتحادیه در تبریز افزود: در این نمایشگاه […]

«مصطفی کورکماز» روز جمعه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: ما نیاز داریم که هر دو کشور قدرتمند باشند و این قدرت نه از جنس خشن بلکه باید علمی باشد.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه دو روزه توانمندی های دانشگاه‌ های ترکیه ‌ای عضو این اتحادیه در تبریز افزود: در این نمایشگاه دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی این دانشگاه ‌ها به نمایش گذاشته شده و با هدف تبادل تجربیات و تحقیقات دانشگاه‌ های ترکیه و تبریز در حال برگزاری است که امیدوارم نقش موثری در توسعه روابط علمی و دانشگاهی دو کشور داشته باشد.
وی با قدردانی از خدمات استاندار آذربایجان شرقی در دوره ریاست اتحادیه دانشگاه‌ های قفقاز، گفت: تبریز در دوره مسئولیت ایشان نقش محوری در توسعه روابط علمی ایران و ترکیه داشت و امیدوارم این تعاملات تقویت شود.
«کورکماز» افزود: امروزه تعاملات علمی و پژوهشی مهم‌ تر از خود علم است و برای توسعه روابط و همکاری‌ های دوجانبه، باید تعاملات علمی نیز افزایش یابد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وجود ظرفیت‌ های فراوان همکاری بین ایران و ترکیه، گفت: دانشگاه ‌های دو کشور می ‌توانند پیشرو توسعه روابط و همکاری‌ های دوجانبه در عرصه‌های مختلف باشند.
محمدرضا پورمحمدی اظهار داشت: خوشبختانه در عرصه‌ های مختلف، مبادلات خوبی بین ایران و ترکیه برقرار است و با توجه به عزم جدی سران دو کشور، این مبادلات باید روز به روز گسترش یابد.
وی با اشاره به برخی از قابلیت ‌های آذربایجان شرقی از جمله موقعیت ویژه جغرافیایی، وجود صنایع مادر و معادن غنی، تجارت و گردشگری، گفت: تبریز از گذشته به عنوان پل ارتباطی ایران و اروپا شناخته می ‌شود.
پورمحمدی افزود: هم‌ اکنون در استان ۱۵۳ مرکز و واحد دانشگاهی فعالیت دارند که بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روابط علمی و دانشگاهی استان با دانشگاه‌ های ترکیه، خاطرنشان کرد: تاکنون کارهای خوبی در زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری کنفرانس ‌های علمی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک انجام شده است که این همکاری‌ ها باید توسعه یابد.
پورمحمدی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) در آبان ماه امسال، از دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران کشور ترکیه دعوت کرد تا در این نمایشگاه شرکت کنند.
در این نمایشگاه دو روزه که در هتل شهریار تبریز برپاست توانمندی های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی از دانشگاه های «باشکنت»، «آرل»، «مال تپه»، « ینی یوزییل»، «فیرات»، «کاپادوکیا»، «یدی تپه»، «سیواس جمهوریت» و «بایکنت» ترکیه ارایه شده است.
اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز ۱۶۴ عضو از سراسر منطقه قفقاز دارد و دانشگاه تبریز یکی از اعضای اصلی آن است./ایرنا