ایران در کنوانسیون جهانی تنوع زیستی نقش پررنگ تری خواهد داشت

«کاظم خاوازی» روز سه شنبه در همایش جهانی تنوع زیستی افزود: این کار سبب می شود بتوانیم بیشتر از ظرفیت های جهانی برای حفظ تنوع زیستی کشور استفاده کرد. وی به عقب ماندگی دو ساله کشورمان در ارائه گزارش تنوع زیستی اشاره کرد و ادامه داد: با واگذاری مرجعیت تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی […]

«کاظم خاوازی» روز سه شنبه در همایش جهانی تنوع زیستی افزود: این کار سبب می شود بتوانیم بیشتر از ظرفیت های جهانی برای حفظ تنوع زیستی کشور استفاده کرد.
وی به عقب ماندگی دو ساله کشورمان در ارائه گزارش تنوع زیستی اشاره کرد و ادامه داد: با واگذاری مرجعیت تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی کار تدوین این گزارش ها به زودی آغاز می شود.
خاوازی گفت: تلاش می شود موقعیت فعلی کشورمان در کنوانسیون تنوع زیستی با تحلیل ۲۰ گانه اهداف این نهاد مشخص شود.
معاون وزیرجهاد کشاورزی به رخ داد سه اتفاق مهم در بخش تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: قانون حفاظت از تنوع زیستی کشور با تلاش های این نهاد مصوب شده است.
وی اتفاق دیگر را ایجاد مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیک کشور برشمرد که در ساختار وزارت جهاد کشاورزی مصوب شده است.
خاوازی گام مهم دیگر را انتقال مرجعیت دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: گرچه این انتقال با دستور هیات وزیران انجام شده است اما وزارت جهاد کشاورزی خود را مکلف می داند همواره از تنوع زیستی کشور حفاظت کند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کنوانسیون تنوع زیستی در سال ۱۳۹۳ میلادی شکل گرفت گفت: کشورمان هم به فاصله سه سال از تشکیل این نهاد بین المللی به آن پیوست تا بتواند از ظرفیت های آن استفاده کند.
وی اهداف اصلی این کنوانسیون را حفظ تنوع زیستی، استفاده پایدار از اجزای آن و ۳ تسهیم عادلانه و منصفانه منافع حاصل از استفاده از ذخایر ژنتیکی برشمرد و ادامه داد: این کنوانسیون در دهمین کنفرانس که در سال ۲۰۱۰ در آیچی پرفکچر در ناگویای ژاپن برگزار شد، پنج هدف کلی استراتژیک که در مجموع دربرگیرنده ۲۰ هدف فرعی است، برای سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ در نظر گرفت و این اهداف را «اهداف تنوع زیستی آیچی» نام نهاد.
خاوازی، اهداف پنج گانه استراتژیک ۲۰۲۰-۲۰۱۱ را پرداختن به علل از دست رفتن تنوع زیستی، کاهش فشارهای مستقیم وارد بر تنوع زیستی و ترویج بهره برداری پایدار، بهبود وضعیت تنوع زیستی از طریق حفاظت از اکوسیستم ها، گونه ها و تنوع ژنتیکی، افزایش منافع همگانی از تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی و پیشبرد اجرا از طریق برنامه ریزی مشارکتی، مدیریت دانش و ظرفیت سازی برشمرد.
این مقام مسئول تاکید کرد: تلاش می شود با تحلیل اهداف ۲۰گانه این نهاد کشورمان نقش بیشتری در برنامه های آتی آن داشته باشد./ایرنا