قطعنامه های جدید سازمان ملل علیه ناقضان حقوق فلسطین

کمیته سوم سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه با اکثریت قریب به اتفاق و با ۱۶۳ رأی مثبت، ۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع قطعنامه حمایت از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود از جمله برخورداری از یک کشور مستقل را به تصویب رساند و بار دیگر بر ضرورت پایان اشغالگری […]

کمیته سوم سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۹ آبان ماه با اکثریت قریب به اتفاق و با ۱۶۳ رأی مثبت، ۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع قطعنامه حمایت از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود از جمله برخورداری از یک کشور مستقل را به تصویب رساند و بار دیگر بر ضرورت پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کرد. کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم روز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه با ۱۵۳ رای مثبت، ۶ رای منفی و ۱۶ رای ممتنع به قطعنامه‌ای رای داد که بار دیگر رژیم صهیونیستی را قدرت اشغالگر دانست و بر جاری بودن کنوانسیون «ژنو» در سرزمین‌های اشغال شده اعم از قدس شرقی و دیگر مناطق اشغال شده از سال ۱۹۶۷ تاکید کرد. این قطعنامه نسبت به بهره‌برداری منابع طبیعی سرزمین‌های اشغال شده از سال ۱۹۶۷ به دست رژیم اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر و تخریب گسترده زمین‌ها و باغ‌ها در سرزمین اشغالی فلسطین و آثار آن بر محیط زیست و تخریب گسترده زیر ساخت‌های غیر نظامی و تاثیر اقتصادی آن و همچنین تاثیر منفی مواد منفجره باقی مانده از درگیری‌های سال ۲۰۱۴ در نوار غزه و آثار آن بر محیط زیست به شدت ابراز نگرانی کرد. پیش از این نیز کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز ۱۶ آبان ماه ۶ قطعنامه درباره کمک به آوارگان فلسطینی، حفظ اموال و دارایی‌های آوارگان فلسطینی و محکومیت شهرک‌سازی‌ها و اقدام‌های رژیم صهیونیستی در نادیده گرفتن حقوق مردم و … تصویب کرد.

با وجود همه قطعنامه‌های سازمان ملل و به رسمیت شناختن حق مردم فلسطین در برپایی کشور فلسطین با مرکزیت قدس در نهادهای بین‌المللی بازهم رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن سیاست تبعیض نژادی، خود را فراتر از قانون می‌داند و با ارتکاب انواع جنایت‌های جنگی و تحمیل خواسته‌های خود تصمیم‌ها و قطعنامه‌های نهادهای بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و صلح و ثبات جهانی را تهدید می‌کند.

تاکید قطعنامه‌های کمیته‌های مجمع عمومی سازمان ملل بر حق مردم فلسطین

از نگاه بسیاری از مقام‌های فلسطین و کشورهای عربی، تصویب این قطعنامه‌ها بیانگر عکس‌العمل جامعه بین‌الملل در برابر نادیده‌گرفتن حقوق مردم فلسطین است. تصویب چنین قطعنامه‌ها تأییدی بر این موضوع است که با وجود تلاش‌های مستمر رژیم صهیونیستی برای ایجاد تغییر در موضع کشورهای مختلف بازهم جامعه جهانی از حقوق ملت فلسطین حمایت می‌کند.

«ریاض منصور» نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در این راستا به روزنامه «الحیاه الجدیده» فلسطین گفت تصویب قطعنامه‌ها درباره مساله فلسطین در کمیته‌های مختلف مجمع عمومی سازمان ملل بیانگر حمایت جامعه بین‌الملل از مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود در همه عرصه‌ها با وجود تلاش‌های مداوم رژیم اسرائیل برای ایجاد تغییر در موضع جامعه بین‌المللی است.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید»، «ریاض المالکی» وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل به سود مردم فلسطین را بیانگر عکس‌العمل جامعه بین‌الملل در برابر نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین از سوی رژیم اسرائیل و باج خواهی‌های آن و سوء استفاده از وجود دولت کنونی آمریکا دانست.

به نوشته خبرگزاری فلسطینی «صفا»، «عبدالله ابوشاویش» مشاوره نماینده دایم فلسطین در سازمان ملل هم گفت: جامعه بین‌الملل با تصویب قطعنامه‌ها بر این موضوع تاکید کرد که حقوق مردم فلسطینی درباره منابع طبیعی خود و سرزمین‌ها و آب‌های خود قابل تصرف نیست.

به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، «عمر عوض الله» مسوول بخش سازمان ملل در وزارت امور خارجه فلسطین هم گفت تصویب این قطعنامه‌ها بیانگر تاکید دوباره جامعه جهانی بر حاکمیت مردم فلسطین بر منابع خود است. او گفت رژیم اشغالگر حق حاکمیت بر این منابع را ندارد.

برپایه گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، «بشار الجعفری» نماینده دایم سوریه در سازمان ملل تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی را به منزله ارسال پیامی به رژیم اسرائیل دانست که محتوای آن اشغالگر بودن این رژیم را نشان می‌دهد.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، «ایمن الصفدی» وزیر امورخارجه اردن در دیدار ریاض المالکی همتای فلسطینی خود گفت که مسأله فلسطین، مسأله اصلی و محوری و اساس تنش با رژیم صهیونیستی است. کلید صلح دائم و عادلانه در منطقه و حل نزاع با اسرائیل باید بر اساس راهکار تشکیل ۲ کشور مستقل و تضمین حقوق مشروع ملت فلسطین باشد. وزیر امورخارجه اردن تنها راه تحقق صلح عادلانه را تشکیل ۲ کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف در مرزهای ۱۹۶۷ دانست.

به نوشته روزنامه «الشروق» مصر، دبیرخانه کل اتحادیه عرب هم با صدور بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست برای اجرایی‌سازی قطعنامه‌های خود تدابیر لازم را در دستور کار قرار دهد که به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد و دولت فلسطین بتواند حق حاکمیت و استقلال داشته باشد. «سعید ابوعلی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب گفت ادامه نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین در دستیابی به استقلال و ادامه شکنجه، قتل، زندان، طرد، شهرک‌سازی، دیوارسازی، الحاق سرزمین‌های فلسطین، یهودی‌سازی به منزله نادیده گرفتن مداوم اصول قوانین و قطعنامه‌ها و اراده جامعه بین‌الملل است.

سازش با رژیم صهیونیستی عامل گستاخی صهیونیست‌ها

اکنون نیز تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت می‌گیرد که ۲۵ شهریور ماه گذشته قرارداد سازش امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی به صورت رسمی در حضور «ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا امضا شد و این ۲ کشور عرب حاشیه خلیج فارس و کشور سودان روابط خود را به این رژیم آشکار کرده‌اند و «عبدالطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ ماه برای نخستین بار به سرزمین‌های اشغال شده سفر کرد و در این سفر با «گابی اشکنازی» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و «پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. همچنین تشکیلات خودگرادان فلسطین سه‌شنبه گذشته ۲۷ آبان ماه اعلام کرد همکاری‌های امنیتی را با رژیم صهیونیستی را از سر می‌گیرد. از نگاه تحلیلگران این اقدامات می‌تواند آثار ناگواری بر روی مساله فلسطین به دنبال داشته باشد.

«عبدالامیر رویح» تحلیلگر شبکه اطلاعانی «النباء» عراق در این زمینه نوشت: نزدیک شدن کشورهای عربی به رژیم اسرائیل و امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط با این رژیم که از سوی رهبران امارات، بحرین و سودان با نظارت آمریکا صورت گرفته است بر روی مساله فلسطین و مبارزه مردم این کشور تاثیر ناگواری بر جای خواهد گذشت. اقدامات این کشورهای عربی که در برابر سیاست‌های دولت آمریکا سر فرود آورده‌اند سبب شده است که رژیم اسرائیل در ادامه اجرای طرح‌های توسعه‌طلبانه خود گستاخ‌تر شود و زمینه برای ادامه یورش‌های روزانه و نادیده گرفتن حقوق مردم بی‌دفاع فلسطین فراهم شود.

«علیان علیان» کارشناس مسائل فلسطین و تحلیلگر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» هم هماهنگی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی را مانند عادی‌سازی روابط امارات، بحرین و سودان با این رژیم خطرناک ارزیابی کرد.

«بهیج سکاکینی» تحلیلگر مسائل فلسطین هم با انتشار گزارشی در روزنامه «رای الیوم»، هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با این رژیم را به منزله نادیده گرفتن تصمیم همه گروهای فلسطینی برای پایان دادن به اختلاف‌ها و ایجاد برنامه‌ها و سازوکارها برای مقابله با طرح «معامله قرن» و اشغالگری دانست.

این تحلیلگر افزود: این موضوع به منزله چراغ سبز نشان دادن به رژیم‌های سازکار است و نشان می‌دهد که این تشکیلات هیچ مشکلی با رژیم‌های سازش‌کار و سفر وزیر امور خارجه بحرین به سرزمین‌های اشغال شده و دیدار با رهبران رژیم اسرائیل ندارد.

«حیدر عید» کارشناس پایگاه «عرب ۴۸» فلسطین هم نوشت: در واقع نظام‌های عربی سازش‌کار با عادی‌سازی روابط خود با رژیم اسرائیل به این رژیم اجازه می‌دهند که بر روی جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین سرپوش گذارد. تردیدی نیست که میان پیدایش ایدئولوژی عادی‌سازی روابط عربی با رژیم اسرائیل و ادامه سرکوب، فساد و جنایت‌های هدفمند روابط وجود دارد. تنها راه مردم فلسطین و کشورهای عربی برای مقابله با رژیم‌های سازش‌کار و دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی آن است که با همگرایی ملی واقعی خود با رهبران ملی‌گرا و مقاومت مردمی مداوم در برابر اشغالگران، رژیم‌های سازشکار و دولت جدید آمریکا را وادار سازند که حل مساله فلسطین را در دستور کار قرار دهند./ایرنا