تکذیب شایعات مجازی در خصوص صلاحیت نامزدها

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر […]

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله حدود یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت تا ۱۱ صبح سه شنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت نامزدها

در روزهای اخیر، اسامی مختلفی به عنوان نامزدهای تایید یا رد صلاحیت شده در فضای مجازی منتشر می شود.یک کانال تلگرامی به نقل از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان آورد: اسامی منتشر شده از احراز صلاحیت یا رد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند.در حال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم و پس از حصول نتیجه اسامی تایید صلاحیت شده را اعلام خواهیم کرد. از مردم و رسانه تقاضا داریم به اخبار غیر موثق و کذب استناد نکنند. قوه قضاییه باید با کسانی که نسبت به انتشار اخبار کذب و زود هنگام مبنی بر تایید و یا عدم تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برخورد کند.

یک کانال تلگرامی نیز با اعلام شروع فرآیند بررسی نامزدها در شورای نگهبان در روز ۲۷ اردیبهشت ماه با انتشار تصویری از جلسه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات نوشت: جلسه بررسی صلاحیت ۴۰ داوطلب کاندیدای ریاست جمهوری از صبح امروز با حضور همه اعضا، در شورای نگهبان آغاز شده است.

تصویر از جلسه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات در روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه
گمانه زنی درباره استعفای سیدابراهیم رئیسی از قوه قضاییه به جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین موضوعاتی است که پس از نام نویسی وی در شبکه های اجتماعی مورد توجه کاربران و رسانه ها قرار گرفت. یک کانال تلگرامی با بازنشر اظهارات یک وکیل دادگستری نوشت: رئیسی الزامی به استعفا برای شرکت در انتخابات ندارد. منع قانونی برای ثبت‌نام سران قوا برای نامزدی ریاست جمهوری وجود ندارد؛ هیچ کدام از رؤسای‌جمهور سابق هم برای ثبت‌نام در دوره بعدی استعفا ندادند.

موضع گیری اخیر رییس قوه قضاییه مبنی بر پخش نشدن سخنان وی از صدا و سیما در آستانه انتخابات خرداد ماه، در صدر اخبار پربازدید کانال های تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی در خصوص جزییات این سخنان از قول رئیسی نوشت: اخبار جلسات کاری دستگاه قضا با حضور من پخش نشود. رئیس قوه قضائیه از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور وی تشکیل می‌شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی رخ ندهد.

یک کانال تلگرامی به نقل از روزنامه ایران در خصوص شایعات مربوط به گرانی بنزین در آستانه انتخابات از قول بیژن زنگنه نوشت: شایعه گرانی بنزین جنگ روانی پیش از انتخابات است.نزدیک به انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین می خواهند در مردم عکس العمل بدی ایجاد کنند، اما اطمینان می دهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نخواهد شد.

اظهارات معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط با رعایت دستورالعمل بهداشتی در روزهای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میان کاربران تلگرامی پربازدید شد. یک کانال تلگرامی به نقل از ایرج حریرچی نوشت: جلسات کارشناسی برای تدوین دستورالعمل بهداشتی انتخابات با همکاری دستگاه‌های دیگر در حال برگزاری است. تعداد حوزه های رای گیری افزایش یافته است بنابراین خیلی نگران روز رای گیری و صندوق‌های رای نیستیم، بلکه نگران جلسات و تبلیغات انتخاباتی به ویژه تبلیغات انتخابات شوراها هستیم. بر اساس دستورالعمل های ابلاغ شده حداکثر تلاش انجام می‌شود تا با حداکثر رعایت اصول بهداشتی و حداکثر شور انتخاباتی، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار شود.

خبر ایرنا در خصوص معرفی اعضای شورای راهبری ستاد انتخاباتی‌ اسحاق جهانگیری، بازتاب زیادی در میان کانال های تلگرامی پیدا کرد. یک کانال تلگرامی اصولگرا به نقل از ایرنا نوشت: جهانگیری اعضای شورای راهبری ستاد انتخاباتی‌اش را انتخاب کرد: فاطمه پهلوانی، محمدرضا جلایی‌پور، حسین مرعشی، شهیندخت ملاوردی، محمد نعیمی‌پور، سیدرضا نوروز زاده و رضا ویسه از طرف اسحاق جهانگیری داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به عنوان هفت عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌ انتخاب شدند. عصر امروز این شورا ریاست و ساختار ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری را تعیین می‌کنند.

یک کانال تلگرامی اصولگرا نیز با انتشار پوستری به مرور آمارهایی از ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخت:

توییتر و بازتاب تقاضای قاضی‌القضات از صداوسیما

خبرگزاری فارس در حساب توییتری خود در بازنشر سخنان سیدابراهیم رئییسی نوشت: رئیس قوه قضائیه از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور وی تشکیل می‌شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی رخ ندهد.

کاربران توییتر همچنین به طور گسترده روی گمانه زنی در زمینه تایید یا رد صلاحیت ها نامزدها تمرکز کرده و به رغم توضیحات اعضای شورای نگهبان، اخبار تایید نشده ای را در این زمینه انتشار داده اند./ایرنا