نخستین روز نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟ مهمانان ناخوانده نمایشگاه

تهران- نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم در نخستین روز علاوه بر مسئولان فرهنگی کشور برای افتتاحیه مهمانانی از جنس پدیده‌های جوی داشت؛ تلاقی طوفان و باران و رنگین‌کمان چهره‌ای خاص به آسمان مصلی در روز نخست داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران از روز گذشته کار خود را در مصلی آغاز کرد، زمان آغاز نرسیده بود اما علاوه بر غرفه داران و تکاپوی آنان که از شب قبل آغاز شده بود بسیاری از مخاطبان و مهمانان نمایشگاه قبل از باز شدن درهای مصلی در خیابان‌های اطراف و محوطه حضور داشتند که در میان آنها حضور جوانان بیشتر به چشم می‌آمد.

نمایشگاه در روز اول البته در نیمه پایانی چیدمان بود هنوز، اما تکاپوی غرفه‌داران به حدی بود که تا عصر روز اول اکثریت نمایشگاه برپا و آماده میزبانی شد. بسیاری از غرفه‌ها هم که البته آمادگی ۱۰۰ درصدی داشتند از همان ساعات اول بازدیدکننده و فروش داشتند. شبستان به ویژه در ساعات اولیه خلوت بود، اما این خلوتی بر فضای دلنشین همنشینی با هزاران جلد کتاب غلبه نداشت و فضا از همان ابتدا پررونق بود.
در این میان قابل توجه بود که بخش سرای ملل و مهمانان خارجی نمایشگاه ظاهرا آمادگی بیشتری نسبت به سایر بخش‌ها از همان ساعت اول داشته و مهیای برگزاری نشست و گفت‌وگو بودند. خارجی‌هایی که چهره و لباسشان متفاوت بود و خیلی هم مشتاق توضیح و گفت وگو بودند.

نمایشگاه کتاب قدم به قدم و سال به سال بزرگ‌تر می‌شود، ناشران هر سال را آزمون و خطای سال قبل خود قرار می دهند. این را چهره و جلوه متفاوت و شیک بسیاری از غرفه‌ها که از ایده های بصری نو بهره برده‌اند می گوید. توجه به جاذبه‌های بصری در دنیای کنونی در تمام حوزه‌ها و زمینه‌ها نکته‌ای اثبات شده است.
بسیاری از غرفه داران به این نکته رسیده اند که در ابتدای امر باید نظر مخاطب را از لحاظ دیداری جلب کنند و تبلیغات و عرضه آثار در مرحله دوم و زمانی است که توانسته اند مهمان را میخکوب و متوقف کنند و شاید این فرمول برای فروش بیشتر جواب دهد.

کمی جابه‌جایی هم در غرفه ها نسبت به دوره گذشته دیده می شود که این هم در تنوع بخشی به فضا بی‌تاثیر نیست.

اما علاوه بر جلوه های بصری، غرفه‌هایی با خدمات جانبی از جمله مشاوره، اطلاع‌رسانی کتاب، اغذیه فروشی‌ها، ون‌های زرد رنگ برای جابه‌جایی مسافران نمایشگاه، چارچرخ‌هایی که هنوز در حال انتقال کتاب بودند، دختران و پسران جوانی که گشت و گذار در میان کتاب‌ها را بر بازار و خیابان‌گردی ترجیح داده بودند و صحنه هایی که از همین روز اول خلق می‌شد، قابل توجه بود.

نمایشگاه سی و پنجم اما خالی از ایده پردازان جدید هم نیست، از گروه‌های سیاری که تست رایگان سنجش حافظه و سرعت مطالعه می گیرند تا مسابقاتی که در نمایشگاه و بخش‌های مختلف برگزار می شود؛ مسابقه بزرگ کتاب شیرین یا مسابقه بزرگ روزانه نمایشگاه کتاب.
نمایشگاه اما در عصر روز اول علاوه بر مراسم رسمی افتتاحیه و حضور مسئولان فرهنگی از جمله محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد انواع پدیده‌های جوی از طوفان تا باران و بعد هم رنگین کمانی بود که بازدیدکنندگان را به محوطه بیرونی کشانده و صحنه‌های بی‌نظیری از عکاسی آفرید.

اما متولیان نمایشگاه برای خریداران بخش مجازی این رویداد در روز نخست خبری خوش هم داشتند.خریداران بخش مجازی هیچ گونه هزینه پستی نمی‌پردازند. پیشتر در خبر تعرفه‌های پستی اشاره شده بود که خریداران بابت هر فروشنده باید مبلغ پنج هزار تومان هزینه پستی بپردازند که با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص تجدیدنظر شد.

بنابراین تعرفه‌های پستی به این شرح اصلاح می‌شود: کتابفروشی‌ها برای ارسال بسته های نمایشگاه مجازی هزینه ای پرداخت نمی کنند. هزینه ارسال ناشران نیز برای مرسولات با مبلغ فاکتور کمتر از ۱۲۵ هزار تومان رایگان است. برای مرسولات با مبلغ بیش از ۱۲۵ هزار تومان تا وزن دو کیلوگرم، مبلغ ۱۷ هزار تومان هزینه ارسال بر عهده ناشر است و مابقی از محل یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می شود. هزینه مرسولات با وزن بالاتر از دو کیلوگرم نیز طبق تعرفه شرکت پست محاسبه و از اعتبار پنل پستی ناشر کسر می‌شود. هزینه ارسال برای خریداران در سبد خرید، نیز صفر ریال است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.