طنین حزن انگیز «یا علی» در شب قدر عتبات عالیات

هیات های مختلف عزاداری در گرامیداشت سالروز شهادت شیر خدا مولای متقیان علی (ع)، به خیابان ها آمدند و تا پاسی از شب در غم این حزن جانکاه سینه زنی و عزاداری کردند. این مراسم در عتبات عالیات در نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامرا با شکوه بیشتری برگزار شد و در مراسم حرمین حسینی […]

هیات های مختلف عزاداری در گرامیداشت سالروز شهادت شیر خدا مولای متقیان علی (ع)، به خیابان ها آمدند و تا پاسی از شب در غم این حزن جانکاه سینه زنی و عزاداری کردند.
این مراسم در عتبات عالیات در نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامرا با شکوه بیشتری برگزار شد و در مراسم حرمین حسینی و عباسی، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عزاداران داغدار روزه دار را در این مراسم همراهی کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در حرم حسینی آیین شب های قدر را در کنار دیگر عزاداران و زائران برگزار کرد.
ظریف صبح دوشنبه راهی نجف شد و در روز شهادت امام علی (ع) حرم مطهر آن امام همام را زیارت کرد.
در نجف اشرف با توجه اینکه هر ساله به این مناسبت، پذیرای میلیون ها زائر عزادار از داخل عراق است، تدابیر امنیتی ویژه ای به اجرا در آمد و مراسم در کمال آرامش و امنیت برگزار شد.
دستگاه های مختلف دولتی و تولیت آستان علوی تسهیلات لازم برای حضور زائران و عزاداران فراهم کردند.
این تسهیلات در زمینه تامین بسته های غذایی و فراهم کردن وسایل لازم برای نقل و انتقال عزاداران برای خودداری از ایجاد ازدحام بیش از حد در منطقه قدیمی شهر نجف اشرف که حرم علوی واقع است، بوده است.
عزاداران عراقی هرساله در سالروز شهادت امیرمومنان علی (ع) بعد از افطاری، از شهرهای مختلف این کشور به سمت نجف اشرف عزیمت می کنند و بعد از انجام مراسم عزاداری و احیای آیین های ویژه شب قدر در کنار حرم علوی، بعد از صرف سحری در نجف اشرف، به شهرهای خود به راه می افتند تا قبل از اذان ظهر در خانه هایشان باشند.
بعد از آیین های عزاداری، زائران روزه دار مراسم های ویژه شب قدر را شامل قرآن به سر گرفتن و زیارت عاشورا و دعای جوشن کبیر را برگزار کردند.
بسیاری از عزاداران روزه دار در شب های قدر که به هر دلیل نتوانستند شب گذشته آیین های عزاداری و شب های قدر را در حرم های مقدس برگزار کنند در مساجد و حسینیه های شهرها و محلات خود، این آیین ها را گرامی داشتند.
مردم عراق نیز به همین مناسبت، به صورت خودجوش سفره های افطاری پذیرایی از روزه داران را در محلات و خانه های خود پهن کردند که به سفره های امیرمومنان علی (ع) در عراق معروف است.
این سفره های افطاری روزه داران در جوار عتبات عالیات با شکوه بیشتری گسترده شد و این سفره ها برای پذیرایی از روزه داران در صف های طویلی پهن شد.
در برخی از این مراسم ها نیز نمازهای جماعت ویژه شب قدر با حضور زائران روزه دار برگزار شد./ایرنا