چرا باید فرزندان را با جشنواره موسیقی فجر آشنا کرد؟

یک چالش فرهنگی شیرین که فارغ از تمامی داشته‌های موسیقایی خود، در مقام دانشگاهی است که باید دید خانواده‌ها بر مبنای نیاز فرهنگی خود، تا چه اندازه از دانش و تجارب آن بهره‌مند می‌شوند. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، امروز آخرین روز اجراهای سی‌ونهمین دوره جشنواره موسیقی فجر است و پرونده این دوره هم فردا شب با […]

یک چالش فرهنگی شیرین که فارغ از تمامی داشته‌های موسیقایی خود، در مقام دانشگاهی است که باید دید خانواده‌ها بر مبنای نیاز فرهنگی خود، تا چه اندازه از دانش و تجارب آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، امروز آخرین روز اجراهای سی‌ونهمین دوره جشنواره موسیقی فجر است و پرونده این دوره هم فردا شب با معرفی برگزیدگان بسته می شود؛ این رویداد فارغ از تمام جذابیت‌هایی که برای فعالان حوزه موسیقی و علاقمندان این حوزه دارد، می‌تواند برای خانواده‌ها نیز یک اتفاق فرهنگی مهم به حساب آید.

موسیقی همواره یکی از شاخص‌هایی است که ارتباط مستقیمی با سرانه نشاط اجتماعی هر کشوری دارد. تولیدات موسیقی در کنار اجراهای زنده، فرصتی است که به یک جامعه امکان می‌دهد تا بهره‌وری بیشتری را در زمینه نشاط عمومی تجربه کند. دو اهرم بسیار مهم برای هر کشوری تا پویایی و طراوت جامعه را تضمین کرده و ضمن غنابخشیدن به پیشبرد اهداف موسیقایی، زمینه نشاط اجتماعی را فراهم آورد، راهبردی که همواره در کنار عدالت فرهنگی در دستور کار دولت مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم بوده است.

موسیقی از هنرستان، وارد زندگی تحصیلی می‌شود

موسیقی، به‌عنوان هنر اول، از سوی بسیاری از کشورها، به اندازه‌ای جدی گرفته می‌شود که به‌عنوان واحد درسی تدریس می‌شود و این امکان را برای یک فرد پدید می‌آورد تا موسیقی را به‌عنوان یک حرفه، خلاقیت و ابزار زندگی، برای آینده خود انتخاب کند. در واقع موسیقی به‌عنوان هنری مطرح می‌شود که دست فرد را در تعیین و انتخاب آینده شغلی‌اش باز گذاشته و ذهن‌های بسیاری را به سمت خود معطوف می‌دارد.

در کشور ما، موسیقی از زمان هنرستان، وارد زندگی تحصیلی یک فرد می‌شود. در سالیان اخیر با توجه به تغییر سبک زندگی و البته تعدد آموزشگاه‌های موسیقی، خانواده‌های بیشتری به سمت هنر اول گرایش پیدا کرده و تلاش می‌کنند تا از این فضا، برای بهره‌مندی خود و اعضای خانواده‌شان بهره ببرند. به همین دلیل وقتی به یک آموزشگاه موسیقی می‌روید از دیدن سن و سال افرادی که برای فراگیری به این مکان مراجعه کرده‌اند، متعجب نشوید.

این مقدمه را عنوان کردیم تا به جشنواره موسیقی فجر برسیم؛ رویدادی که در پنح شب و تقریبا شبی ۱۶ گروه موسیقی در همه شاخه‌های مرتبط با این هنر، به اجرای برنامه پرداختتد به‌گونه‌ای که در طول برگزاری جشنواره موسیقی فجر، ترکیبی از فعالان این حوزه و بهترین‌ها حضور دارند و همین امکان، غنیمتی است که سبب می‌شود تا خانواده‌ها و دوستداران موسیقی بتوانند از نزدیک، با حرفه‌ای‌های حوزه خود ارتباط بگیرند که این ارتباط می‌تواند تاثیر بزرگی در زندگی هنری حال و آینده آنها ایجاد کند.

جشنواره فجر غنیمتی ارزشمند برای خانواده‌ها

ضمن اینکه دسترسی به هنرمندان و فعالان این حوزه در جشنواره موسیقی فجر به‌مراتب راحت‌تر از دسترسی به هنرمندان در جشنواره‌ای مانند فیلم فجر است؛ در جشنواره فیلم فجر، هنرمندان و فعالان این حوزه عموما به خانه جشنواره که در اختیار هنرمندان، اهالی رسانه و منتقدان است رفت‌وآمد دارند و خبر چندانی از آنها در سینماهای مردمی نیست، بنابراین برای دوستداران سینما، قابلیت دسترسی چندانی فراهم نیست، اما این امکان برای دوستداران موسیقی فراهم است تا در حین برگزاری جشنواره موسیقی فجر، با فعالان این حوزه در ارتباط بوده و زمینه بسط فعالیت‌های خود و البته بهره‌گیری از تجربیات آنها را فراهم کنند.

بنابراین جشنواره موسیقی فجر فارغ از همه آورده‌های موسیقایی، رقابتی و رویدادی خود می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای خانواده‌ها باشد تا از این طریق زمینه رشد محتوایی فرزند خود را فراهم آورند. یعنی آن بخشی که چندان در آموزشگاه‌های موسیقی منتقل نمی‌شود اینجا و در جشنواره قابلیت انتقال داشته و شتاب دهنده بسیار خوبی خواهد بود برای فرآیند آگاهی‌بخشی.

ضمن آن‌که این ۵ روز، فرصت بسیار مغتنمی بود تا خانواده‌هایی که بضاعت خرید بلیت در ایام عادی سال ندارند، استفاده کرده و بلیت‌هایی که نسبت به شرایط عادی، حدودا نیم‌بها است را خریداری کنند. امکانی که متولیان برگزاری این رویداد در چارچوب تبیین عدالت فرهنگی در حوزه هنر انجام می دهند، حضور در بطن جشنواره و بهره‌مندی از تجارب علمی و عملی، همان غنیمتی است که خانواده‌ها می‌توانند به فرزاندان خود تعلیم دهند. نوعی فرهنگ‌سازی است تا فرزاندان با اجراهای زنده موسیقی و سبک‌های مختلف موسیقی، از نزدیک آشنا شده و به یک تجربه ارزنده در این مسیر برسند.

نباید به جشنواره موسیقی فجر به چشم رویدادی روتین و معمولی نگاه کرد که طی آن هنرمندانی می‌آیند، می‌نوازند و می‌روند بلکه این اتفاق در مقام دانشگاهی است که باید دید خانواده‌ها بسته به نیاز فرهنگی خود، تا چه اندازه از دانش و تجارب آن بهره می‌برند و تا چه اندازه از این اقیانوس، آب برداشت می‌کنند،، اگر نگاهمان این‌گونه باشد، جشنواره به غنیمتی گران تبدیل می‌شود که سهم بسزایی در جهت‌دهی فرهنگی فرزندانمان خواهد داشت و مسیر درست را به آنها نشان می‌دهد.

سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه با حضور ۲۱۰۹ هنرمند در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان برگزار می‌شود. جایزه‌های ترانه،‌ موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است./ایرنا