دخترانِ سوزن دوز بلوچ زیر تیغ آفتاب

الهام فتح اللهی، جوان خیر اهل زنجان متولد ۱۳۷۰ با خرید صنایع دستی زنان بلوچ و فروش آنها در بازار، به کسب و کار زنان سوزن دوز رونق بخشیده است. وی امسال توسط سازمان میراث فرهنگی استان زنجان به عنوان جوان موفق گردشگری انتخاب شد. فتح اللهی هفته گذشته و به مناسبت هفته صنایع دستی […]

الهام فتح اللهی، جوان خیر اهل زنجان متولد ۱۳۷۰ با خرید صنایع دستی زنان بلوچ و فروش آنها در بازار، به کسب و کار زنان سوزن دوز رونق بخشیده است. وی امسال توسط سازمان میراث فرهنگی استان زنجان به عنوان جوان موفق گردشگری انتخاب شد. فتح اللهی هفته گذشته و به مناسبت هفته صنایع دستی (۲۰ تا ۲۶ خرداد) کارهای زنان بلوچ را به سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی آورد تا از فروش ساخته‌های فاخر سرانگشتان هنرمند آنها، درآمدی برایشان دست و پا کند.

وی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد دلیل این کار گفت: وقتی به تالاب صورتی (چابهار) رفتم، دیدم زنان، ساعت ها در راه و مسیر مسافران به انتظار می‌نشستند تا کسی از آنها «دستبند، نمک دریا و صدف» بخرد.

برای دومین بار که به روستاهای مرزی کشور با پاکستان رفتم، چمدان بزرگ خالی ای را به همراه خود بردم و حدود ۶ میلیون تومان دستبندهای سوزن دوزی شده زنان را خریدم و با چمدانی پر از سوزن دوزی های بلوچی به خانه بازگشتم. گیج شده بودم، اما می‌دانستم که باید کاری کنم.

او پس از سفر به جنوب و دیدن صحنه‌هایی تاثربرانگیز، کمپینی (کارزار) با عنوان «جَنِک» به زبان بلوچی یعنی «دخترِ بلوچ» راه انداخت که هدف آن خودمحور کردن زنان سوزن دوز بلوچ و برندینگ و تجاری سازی سوزن دوزی منحصر به فرد بلوچی در ایران و جهان است.

وی در این مورد توضیح داد: این کمپین از حدود یکسال قبل با حمایت پدرم آغاز به کار کرد، تاکنون بیش از ۶۰۰ قطعه صنایع دستی زنان بلوچ شامل گوشواره، پابند و دستبند را از زنان فاخردوز روستانشین بلوچ خریده و آنها را در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی داخلی عرضه کرده‌ایم.

با اینکه چابهار منطقه‌ای گردشگری است؛ گردشگران زیادی به دلیل گرمای طاقت فرسا به این منطقه سفر نمی‌کنند. بنابراین زنان سوزن دوز نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند.

فتح اللهی می‌افزاید: سود حاصل از صنایع دستی را صرف توسعه شاخص‌ها در تعدادی روستاهای بلوچستان و توزیع بسته‌های آموزشی- تفریحی میان دانش آموزان کردیم، روستای نوریس بخش دشتیاری شهرستان چابهار را به عنوان روستای پایلوت در نظر گرفتیم و حالا هدف ما توسعه شاخص‌های آموزشی در این روستا و سپس ساخت مدرسه برای آن است.

خیر جوان اضافه می‌کند: در چند نوبت بسته‌های آموزشی و تفریحی؛ شامل لوازم تحریر، لباس، لوازم ورزشی و بازی این کمپین که از سود فروش و عرضه صنایع دستی خود بلوچستان تهیه شده میان دانش آموزان روستای نوریس توزیع شده است. برای ارائه نوین روش‌های ایده پردازی و اجرا در طراحی مد و طراحی داخلی خانه از گروه طراحی ایرانی بهره گرفته شده تا در گسترش فرهنگ ایرانی در سطح بین‌المللی گام جدید برداریم.

وی اضافه کرد: با ارائه درست و گسترده این صنایع دستی ضمن برندسازی، علاقمندان زیادی را به حوزه صنایع دستی زنان بلوچ جذب می کنیم و صنعتی شدن و اشتغال زایی پایدار زنان روستایی عمدتاً در روستاهای محروم را فراهم خواهیم کرد.

می پرسم تعریفت از این کلمات چیست؟

زن: برکت خدا.

زندگی: کوتاه است بهتر است به یکدیگر کمک کنیم.

صنایع دستی: شی‌ءای که روح دارد.

خوشبختی: سلامتی پدر و مادر.

جنوب: خونگرم و هنرمند.

کودک: معصومیت

منبع: ایرنا