اینستکس عملیاتی شده است

وی افزود: عدم پایبندی ایران به برجام اتفاق نیافتاده و سازمان انرژی اتمی عدم اجابت ایران را اعلام نکرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآورشد: تعداد دیگری از کشورهای اروپایی برای الحاق به اینستکس اعلام آمادگی کرده‌اند و اتحادیه اروپا از این مساله استقبال می‌کند. وی گفت: همه ما درچارچوب برجام متفق‌القول هستیم که […]

وی افزود: عدم پایبندی ایران به برجام اتفاق نیافتاده و سازمان انرژی اتمی عدم اجابت ایران را اعلام نکرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآورشد: تعداد دیگری از کشورهای اروپایی برای الحاق به اینستکس اعلام آمادگی کرده‌اند و اتحادیه اروپا از این مساله استقبال می‌کند.
وی گفت: همه ما درچارچوب برجام متفق‌القول هستیم که ایران باید به تمام تعهدات خود در برجام از اول پایبند بماند، هرچند که ما ازعدم پایبندی ایران بسیار متاسف هستیم اما به طور فنی تمام مراحل اینستکس در حال انجام است.

وی درعین حال تاکید کرد: برجام جایگزینی ندارد و ایران نیز باید به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بماند و اینکه آیا اینستکس شامل معاملات نفتی بشود یا خیر؟ این مساله باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) از یک سو در ارتباط با ضرورت تسریع در ابزار اینستکس که ایجاد کرده ایم وعملیاتی تر شدن آن اجماع داشتند. تعدادی از کشورهای عضو تمایل خود را به سهامدار شدن در این ابزار ابراز کرده اند و این امکان وجود دارد که کشورهای غیر عضو نیز به آن بپیوندند.
موگرینی ادامه داد: از سوی دیگر، بر ادامه تلاش برای بازگرداندن ایران به تعهد کامل به برجام نیز اجماع وجود داشت. ما در ارتباط با هر دوی این موضوعات به تلاش در چارچوب برجام ادامه خواهیم داد.
وی گفت: من به تازگی از منطقه (غرب آسیا) بازگشته ام و شاهد بودم که همه از ضرورت اجرای کامل برجام و پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای خود، همانگونه که از ابتدا تا چند هفته پیش بود، آگاه هستند.

موگرینی در پاسخ به این پرسش که آیا اینستکس برای کشورهای ثالث که قصد تجارت با ایران را دارند نیز باز است، تاکید کرد که این سازوکار مالی از آغاز نیز با همین پیش فرض که کشورهای ثالث امکان پیوستن به آن را داشته باشند، ایجاد شد و در حال حاضر نیز کشورهایی هستند که علاقه مند به مشارکت در آن هستند.
وی همچنین با بیان اینکه اصل باز بودن اینستکس برای کشورهای ثالث چیزی نیست که نیاز به تصمیم گیری داشته باشد، بلکه جزئی از آن است، درباره امکان انجام معاملات نفتی از طریق این سامانه گفت: این موضوعی است که میان سهامداران اینستکس در حال بررسی است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که در حال حاضر ۸ کشور عضو این اتحادیه به صراحت از قصد خود برای پیوستن به اینستکس گفته اند و ۱۰ کشور دیگر نیز در حال بررسی این موضوع هستند.
موگرینی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که اعضای این توافق در حال بررسی این موضوع هستند که این نشست چه زمانی و در چه سطحی برگزار شود.
وی تاکید کرد که مکانیسم حل و فصل اختلافات در ماده ششم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای موارد «نقض فاحش» این توافق پیش بینی شده و براساس اطلاعاتی که به ویژه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده، هیچیک از طرف های کنونی برجام اقدامات اخیر ایران در کاهش سطح تعهد خود به توافق هسته ای را «نقض اساسی» آن نمی دانند.
ایران اردیبهشت ماه گذشته و پس از یک سال صبر راهبردی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران و بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه تهران و انفعال اروپا، اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش می‌دهد. رعایت نکردن سطح غنی سازی تا ۳.۶۷ و میزان اورانیوم غنی شده طبق بند ۳۶ برجام از جمله این موارد بودند.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام اقدامات لازم را برای ایفای تعهدات خود انجام دهند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

پس از آنکه میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، روز سه شنبه یازدهم تیر ماه با صدور بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده در چارچوب برجام بازگردد./ایرنا