آخرین خبرها از اجرای اصلاح سیاست‌های ارزی در استان‌ها / از اقناع‌سازی مسوولان تا تلاش برای آرامش بازار

  اقلام مورد نیاز مردم از جمله مرغ، روغن، آرد و ماکارونی به میزان کافی در بازار وجود دارد اما تبلیغات منفی عده ای سودجو علیه اصلاح سیاست های ارزی موجب شده مردم ضمن نگرانی از کمبود احتمالی کالاها در روزهای آینده، بیشتر از سایر مواقع به فروشگاه ها و مراکز خرید مراجعه کنند. این […]

 

اقلام مورد نیاز مردم از جمله مرغ، روغن، آرد و ماکارونی به میزان کافی در بازار وجود دارد اما تبلیغات منفی عده ای سودجو علیه اصلاح سیاست های ارزی موجب شده مردم ضمن نگرانی از کمبود احتمالی کالاها در روزهای آینده، بیشتر از سایر مواقع به فروشگاه ها و مراکز خرید مراجعه کنند.

این در حالی است که با اجرای کامل طرح مذکور نه تنها مشکلی در عرضه اقلام ضروری پیش نخواهد آمد بلکه با ساماندهی بازار و نظارت جدی مسوولان، دست اخلالگران نظام اقتصادی که همواره در صدد تضعیف تولید داخلی، کاهش اشتغال و محروم کردن برخی اقشار جامعه از عدالت اجتماعی هستند، کوتاه خواهد شد.

در این رابطه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم این اطمینان را به مردم داده است که اصلاح ارز ترجیحی اقدامی عاقلانه و عادلانه و بدون تردید به نفع مردم است و با توجه به شرایط داخلی و بین المللی، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کشور است.

حجت الله عبدالملکی با اشاره به دلایل اصلاح ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: هر سال بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم و از محل صادرات دولت به بخش خصوصی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه می‌شد، اما فقط یک بخش از چهار بخش آن به مردم می‌رسید.

در این میان روح الله مسلم خانی معاون دادستان قم با تاکید بر تشکیل پرونده قضایی برای اخلال‌گران در توزیع کالاهای اساسی نسبت به برخورد شدید با این افراد هشدار داده است.

وی بیان داشته است: با افراد و واحدهای صنفی که به هر دلیل بخواهند با احتکار مواد غذایی و یا امتناع از عرضه کالا و یا تعطیل کردن بی‌دلیل نانوایی‌ها، در بازار کمبود ایجاد و موجبات نگرانی مردم را فراهم کنند، برخورد و برای آنها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

طی روزهای اخیر مسئولان در استان های مختلف تلاش کردند ابعاد مختلف اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را برای مردم تبیین و ابهامات را رفع کنند از جمله در استان اردبیل برای تبیین درست شرایط و جلب حمایت مردم، مسئولان و دست‌اندرکاران دستگاه‌های اجرایی در یک هفته گذشته اقدامات گستردهای را در دستور کار قرار داده و با برگزاری جلسه‌های هماهنگی، برنامه‌های توجیهی، نشست‌های خبری و نظارت‌های میدانی به تبیین و مدیریت موضوع پرداختند.

یکی از مسائل و اقدامات روزهای اخیر مسئولان استان پاسخ به مشکلات پیش آمده در زمینه یارانه اختصاص یافته به مردم بوده است. طی غربالگری های دستگاه های مرتبط برخی از شهروندان نتوانسته اند یارانه نقدی را دریافت کنند در این زمینه مسوولان با تشریح جزئیات پرداخت یارانه نقدی اخیر، خواستار ثبت اعتراضات احتمالی شهروندان در سامانه hemayat.mcls.gov.ir شدند.

در این میان عده ای از افراد سودجو و دشمنان سعی کردند تا از وضعیت موجود به نفع خود بهره برداری کرده و وضعیت اقتصادی کشورمان را در آستانه اجرای اصلاح سیاست های ارزی وخیم نشان دهند که البته با دیدن این فیلم از مرکز قزوین به بسیاری از شبهات پاسخ داده می شود.

حسب دستور رئیس جمهور و ستاد تنظیم بازار کشور، این سازمان اجازه افزایش کاذب قیمت‌ها را نمی‌دهد، موضوعی که مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر آن تاکید کرده و گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همه محاسبات اقلامی که قابلیت تاثیرپذیری از تغییرات مربوط به نرخ ارز، هزینه دستمزد و سایر موارد موثر در بهای تمام شده دارد را انجام خواهدداد تا مردم براساس قیمت‌های محاسبه شده بهای آنها پرداخت کنند.

محسن حسین‌لویی افزود: همه مردم نیز براساس قیمت های تعیین شده از سوی سازمان حمایت نرخ کالاها را پرداخت کنند که این رویه منجر می شود تا نوسان نامناسب قیمت‌‎ها نیز رخ ندهد.

علیرضا حسن پور سرپرست اداره کل تعزیرات حکومتی استان قزوین هم گفت: سازمان تعزیرات حکومتی با افراد سودجو که بخواهند در اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها نابسامانی ایجاد کنند به صورت جدی برخورد خواهد کرد.

وی درباره اختیارات جدید تعزیرات ادامه داد: قبلاً جریمه‌ها بازدارنده نبود و متخلفان حاضر بودند سریع جریمه را پرداخت کنند هم اکنون این جریمه ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

این مطلب را هم از حسن میرزاخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی بخوانید مبنی بر اینکه وی گفت: اصلاح سیاست‌های ارزی، نرخ نان سنتی سفره مردم را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد و مردم اطمینان خاطر داشته باشند هیچگونه افزایش قیمتی در این خصوص ایجاد نمی‌شود.

جبار کیانی پوررئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج هم از همکاری بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد در اجرای طرح های اقتصادی دولت در زمینه توسعه سرمایه گذاری و سایر برنامه ها خبر داد.

مجید درویشی فرماندار ورامین نیز از رسانه ها خواسته است تا یاور دولت و مردم در اجرای کامل و درست اصلاح ارز ترجیحی باشند .

آخرین خبرها از اجرای اصلاح سیاست‌های ارزی در استان‌ها / از اقناع‌سازی مسوولان تا تلاش برای آرامش بازار

کشف کالاهای احتکار شده توسط عده ای سودجو طی روزهای اخیر بیانگر آن است که سازمان های متولی هیچ گونه اغماضی در برخورد با متخلفان نخواهند داشت و با در نظر گرفتن مجازات های سنگین اجازه نمی دهند خللی در اصلاح ارز ترجیحی و برقراری عدالت ایجاد شود در این زمینه مسوولان استانی با قاطعیت وارد عمل شده و تاکنون مواردی از تخلفات را به مراجع قضایی معرفی کرده اند.

در این رابطه مهران فاطمی استاندار یزد از تشدید نظارت بر قیمت ها و شبکه توزیع کالاها با اعزام ۲۰۰ تیم نظارتی جهاد کشاورزی به سطح بازار و برخورد جدی با متخلفان و اخلالگران خبر داد.

همچنین فرماندار تبریز اعلام کرد: طرح تشدید نظارت بر طبخ و عرضه نان در نانوایی های تبریز از امروز پنجشنبه آغاز شده است که در قالب این طرح با کم فروشی، گرانفروشی، کاهش کیفیت و کاهش ساعت نانوایی ها برخورد می شود.

فرقانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز نیز از مردم درخواست کرد که به هنگام حضور در نانوایی ها به بنر مخصوص قیمت نان و وزن چانه، توجه و هرگونه تخلف در گران فروشی یا کم فروشی را سریعا به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

ناصر عتباتی رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی هم اعلام کرد: دستور ویژه برای برخورد جدی با محتکران و گرانفروشان ارزاق عمومی و مایحتاج روزانه مردم با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی صادر شده و این بخش زیر ذره بین دستگاه قضایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: مسوولان با هماهنگی مجموعه‌های دست اندرکار به خصوص ضابطین قضایی، مدیران اجرایی، بازرسین سازمان صنعت معدن تجارت، بازرسان اتحادیه‌ها و پرسنل سازمان تعزیرات حکومتی در سطح استان اقدامات بازدارنده موثر را اجرا کنند.

کشف ۹ تن مواد غذایی احتکاری در فسا، کشف ۹ تن روغن مایع خوراکی احتکاری در ایلام، کشف ۹ تن آرد احتکار شده در بهبهان، کشف ۱۰ تن برنج احکتاری در گناوه، کشف ۲ انبار کالاهای مصرفی احتکارشده در کرج و کشف ۸۰ میلیارد ریال مواد غذایی احتکار شده در یزد، تنها بخشی از انبوه کشفیات از محتکران است.

برخی از مسوولان وکارشناسان هم امروز در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و دیگر رسانه ها از فواید اصلاح ارز ترجیحی سخن گفتند و تلاش کردند تا با روشنگری در این زمینه، افکار عمومی را اقناع کنند از جمله معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین که گفت: اصلاح نرخ ارز و واقعی کردن قیمت آن موجب تقویت تولید داخل و افزایش انگیزه تولیدگران می‌شود.

میثم پیله فروش معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین هم گفت: اصلاح نرخ ارز و واقعی کردن قیمت آن موجب تقویت تولید داخل و افزایش انگیزه تولیدگران می‌شود.

وی افزود: با وضع سابق تخصیص ارز، تولیدکننده داخلی باید با واردکننده‌ای که با ارز ارزان محصولات را وارد می کرد رقابت کند که بسیار دشوار بود که اکنون با تصمیم دولت سیزدهم، این رانت برای واردکننده ها برداشته شد و احتمال اینکه میزان تولید داخل و به خصوص تولید داخل مربوط به نهاده ها افزایش پیدا کند خیلی زیاد است.

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز اظهار داشت: یکسان‌­سازی نرخ ارز و همچنین حذف یارانه­‌های پرداختی در مبدا به کالاها، در بلند مدت منجر به بهره‌­مندی بخش ضعیف‌­تر جامعه از یارانه‌­ها، افزایش درآمدهای ارزی دولت، کنترل تورم، جلوگیری از قاچاق و رونق تولید می‌­گردد.

امیرحسین محمدزاده معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان تعاون روستایی نیز گفت: طرح بازتوزیع یارانه ها دست دلالان و قاچاقچیان را از سفره مردم کوتاه می کند و ثمره آن به سفره آحاد مردم باز می گردد.

وی افزود: واکنش روانی جامعه به این طرح بسیار مهم است چرا که اگر طرح به خوبی برای مردم توجیه نشود، مشکلاتی به وجود خواهد آمد./ایرنا